Een nieuw seizoen, nieuwe reglementen: NASCAR in 2019
Een nieuw NASCAR seizoen staat weer voor de deur. Aankomende zondag zijn The Clash en de kwalificatie, daarna komen nog vrije trainingen en de Duels en dan begint het echt: de Daytona 500. Een nieuw seizoen brengt ook veranderingen met zich mee. Zodat iedereen op de hoogte is van wat er afgelopen winter allemaal is gebeurd, hierbij een lijst van reglementswijzingen die zijn doorgevoerd, en wisselingen van teams en rijders die hebben plaatsgevonden.
Technische wijzigingen
De grootste veranderingen voor 2019 hebben te maken met de reglementen voor de auto’s. Op banen langer dan één mijl gaat het vermogen terug van 750 naar 550 paardenkrachten door middel van een kleinere tapered spacer. Op Dover, New Hampshire, de short tracks en de road courses zullen de auto’s nog wel 750pk produceren. Restrictor plates zullen op de Superspeedways niet meer nodig zijn. De spoiler achterop de auto is vergroot naar acht bij 61 inches, wat 20 bij 155 is in centimeters. De grotere splitter aan de voorkant steekt nu twee inches (vijf centimeter) uit.
Met deze veranderingen hoopt NASCAR op meer zij-aan-zij, close racing.
Kalender wijzigingen
Vergeleken met vorig jaar zijn er qua banen en de volgorde niks veranderd. Alleen de starttijden van sommige races zijn aangepast, maar er zijn geen nachtraces bijgekomen of weggegaan. Tijdens de winter is NASCAR in gesprek gegaan met de eigenaren van Fairgrounds Speedway, een baan van 0,6 mijl (0,96 kilometer) in Nashville, Tennessee, om daar een Cup Series race te organiseren. Dit zal alleen niet voor 2021 gebeuren.
Teams en rijders wijzigingen
Een team dat in 2019 niet meer op de grid zal staan, is Furniture Row Racing. In 2017 wonnen zij nog het kampioenschap met Martin Truex Jr. en vorig jaar kwamen ze wederom in de Championship 4. Het team heeft geen geld meer om mee te doen. Hun charter is overgekocht door Spire Sports + Entertainment, dat getalenteerde Amerikaanse rijders zoekt, managet en vertegenwoordigt. Jamie McMurray zal voor Spire meedoen in de Daytona 500 – hierna zal hij met pensioen gaan – en Quin Houff zal vervolgens zestien races voor Spire doen. Wie achter het stuur zal kruipen voor de andere negentien races, is nog onbekend. Martin Truex Jr. heeft een plekje bij Joe Gibbs Racing kunnen vinden om daar Daniel Suárez te vervangen. Suárez is vertrokken naar Stewart-Haas Racing om Kurt Busch, die voor Chip Ganassi Racing zal uitkomen, te vervangen.
Bij JTG Daugherty Racing is A.J. Allmendinger vertrokken. Hij is met pensioen gegaan en werkt nu bij NBC Sports als commentator voor IMSA SportsCar Championship races. Ryan Preece, een zeer getalenteerde Modified Tour rijder en tweemaal Xfinity Series race winnaar, neemt de No. 47 over.
Leavine Family Racing is overgestapt van Chevrolet naar Toyota en zal technische ondersteuning krijgen van Joe Gibbs Racing. Kasey Kahne is met pensioen gegaan en het is Matt DiBenedetto die daar nu gaat rijden. DiBenedetto komt van Go Fas Racing, waar Corey LaJoie dit jaar voor uit zal komen.
Bij Richard Childress Racing heeft Daniel Hemric een promotie gekregen om in de Cup Series te racen. Hij vervangt Ryan Newman, die naar Roush Fenway Racing is gegaan, en hij zal No. 8 op zijn auto hebben in plaats van No. 31.
Front Row Motorsports heeft er een extra charter bij en zal dus drie auto’s inzetten dit seizoen. Michael McDowell en David Ragan zijn gebleven, terwijl Matt Tifft is erbij gekomen.
Obaika Racing heeft plannen om het gehele seizoen mee te doen met Tanner Berryhill. Victor Obaika, een Afrikaanse ondernemer en eigenaar van het team, had eind vorig jaar materiaal gekocht van het failliete BK Racing voor $300.000, waardoor ze aan vier van de laatste zes races mee konden doen met een 31e plaats in Phoenix als beste resultaat.
Wijzigingen in sporting regulations
Race winnaars die een zogenaamde L1-penalty krijgen, zullen gediskwalificeerd worden. Dit is groot nieuws, omdat de meerderheid van de fans dit al langere tijd graag wilden. Daarbij zijn diskwalificaties, in ieder geval voor winnaars, nog nooit voorgekomen in het moderne tijdperk van NASCAR. Vorig jaar was het nog zo dat als een winnaar een L1-penalty kreeg, dan werden de voordelen die hij bij die overwinning kreeg, afgepakt. Dus een automatisch plekje in de Playoffs en de daarbij horende Playoff-punten werden afgenomen. Voor dit jaar komt er bij dat een gediskwalificeerde winnaar de punten voor de laatste plek zal krijgen en de Playoff- en Stage-punten mag hij ook niet houden. Ook wordt degene die als tweede over de finishlijn komt tot winnaar uitgeroepen.
De auto’s van coureurs die op de eerste plek, tweede plek en een willekeurige plek finishen, zullen naar post-race inspection gaan. Daar hoopt NASCAR binnen anderhalf uur erachter te komen of de drie auto’s die door inspectie gaan, illegaal zijn of niet.
Afgelopen november kwam NASCAR erachter dat de auto van Kevin Harvick, waarmee hij won op Texas, een illegale spoiler had. In 2019 zou hij hiervoor gediskwalificeerd zijn geweest.
De laatste Cup Series race winnaar die werd gediskwalificeerd, was Emanuel Zervakis in 1960 op Wilson Speedway. Joe Weatherly beval officials om Zervakis z’n Chevrolet te onderzoeken. Hij bleek met een te grote brandstofcel te hebben geracet. Ook al speelde brandstof sparen geen rol in de race van 100 mijl, toch werd hij gediskwalificeerd. Weatherly kreeg de overwinning. Toen hem later werd gevraagd hoe hij wist dat de auto van Zervakis illegaal was, zei hij: “Omdat ik met dezelfde tank reed”. Ach ja, andere tijden, hè.
Geschreven door: Vincent Bruins & Mark van Langvelt