NASCAR 2022: alle facts en nieuwtjes op een rij

Nog een kleine week en dan gaat het 2022 seizoen voor de NASCAR Cup Series eindelijk weer van start in Daytona. Tijd om alle veranderingen, nieuwe regels en rijderswissels op een rijtje te zetten voor het 2022 NASCAR Cup Series seizoen.

Racekalender 2022

2022 zal het 74e seizoen gaan worden voor NASCAR en het 51e seizoen van de huidige Cup Series. Het seizoen begint zoals gebruikelijk met de Busch Clash (deze keer op een shorttrack in Los Angeles Memorial Coliseum), de Blue Green Vacations Duels en op 20 februari de 64e uitvoering van de Daytona 500. Het seizoen eindigt op 6 november op Phoenix Raceway.

NASCAR heeft de kalender in 2021 flink omgegooid ten opzichte van jaren ervoor. Voor seizoen 2022 bouwt NASCAR hierop voort en zijn er maar een paar wijzigingen t.o.v. vorig jaar:

  • De Clash race is verplaatst naar een shorttrack in Los Angeles Memorial Coliseum. Dit is een baan van maar 0.25 mile en met een “Heat-race” format structuur om ervoor te kwalificeren.
  • De Dirtrace op Bristol is een avondrace geworden (hier een nachtrace). Dit heeft te maken met kijkcijfers, maar ook dat de modder niet zo snel uitdroogt door de zon die er volop opstaat.
  • Autoclub Speedway/Fontana staat weer op de kalender. Deze 2 mile circuit stond afgelopen jaren al op de kalender, maar de laatste 2 jaren was deze geannuleerd door de Corona-pandemie.
  • Atlanta heeft een grote verbouwing gedaan na de laatste race van 2021 op het circuit. Atlanta Motor Speedway is nu nog steeds een 1,54 mile circuit, maar de banking is enorm verhoogd en de baan is minder breed.

Alle datums en tijden van de kalender 2022 kun je vinden in de kalender op deze website.

Regelwijzigingen

In 2022 is een van de grootste veranderingen geweest qua regels: er is vanaf dit seizoen een compleet nieuwe auto. Deze auto wordt ook wel de “Next-Gen” genoemd. Zou eerst vorig jaar al geïntroduceerd worden maar door de Corona-pandemie is dit een jaar uitgesteld.

Grote wijzigingen van de Next Gen auto is dat het een “Spec-auto” is. Veel van de onderdelen voor deze auto worden gemaakt door vaste leveranciers en mogen de teams niet meer zelf maken.
Wijzigingen van de Next-Gen:

  • Het chassis is van koolstofvezel en niet meer van staal. Dit heeft als gevolg dat er minder snel lekke banden worden gereden omdat het minder buigt.
  • De auto’s hebben een sequentiële versnellingsbak van zes versnellingen en niet meer een versnellingsbak van 4 versnellingen.
  • Bij de pitstops is dat er maar één wielmoer per band gewisseld moet worden.

Eind 2021/begin 2022 is er uitgebreid getest met de Next-Gen auto op verschillende banen (meestal Charlotte), ook om te bepalen wat de aerokit van de Next-Gen gaat worden.
Uiteindelijk is er besloten om voor alle banen, buiten de superspeedways & Atlanta, een 670 PK met een 4″ spoiler te rijden.
Voor de Superspeedways en Atlanta wordt er gereden met 550 PK en een 7″ spoiler.

Rijders en crew chief wijzigingen

Zoals ieder jaar zijn er weer veel wijzigingen binnen teams, zo ook dit jaar. wij hebben ze op een rijtje gezet met in het blauw de wijzigingen:

Full-time teams (charters)

 

No. Coureur Crew Chief Team Fabrikant
1 Ross Chastain Phil Surgen Trackhouse Racing Team Chevrolet
2 Austin Cindric (Rookie) Jeremy Bullins Team Penske Ford
3 Austin Dillon Justin Alexander Richard Childress Racing Chevrolet
4 Kevin Harvick Rodney Childers Stewart-Haas Racing Ford
5 Kyle Larson Cliff Daniels Hendrick Motorsports Chevrolet
6 Brad Keselowski Matt McCall RFK Racing Ford
7 Corey LaJoie Ryan Sparks Spire Motorsports Chevrolet
8 Tyler Reddick Randall Burnett Richard Childress Racing Chevrolet
9 Chase Elliott Alan Gustafson Hendrick Motorsports Chevrolet
10 Aric Almirola Drew Blickensderfer Stewart-Haas Racing Ford
11 Denny Hamlin Chris Gabehart Joe Gibbs Racing Toyota
12 Ryan Blaney Jonathan Hassler Team Penske Ford
14 Chase Briscoe Johnny Klausmeier Stewart-Haas Racing Ford
15 Joey Hand (Road Courses)
Ryan Preece (Talladega & Charlotte lenteraces)
David Ragan (Daytona 500)
Garrett Smithley (TBD)
Jason Houghtaling Rick Ware Racing Ford
16 A. J. Allmendinger (14 races)
Noah Gragson (14 races)
Daniel Hemric (8 races)
Matt Swiderski Kaulig Racing Chevrolet
17 Chris Buescher Scott Graves RFK Racing Ford
18 Kyle Busch Ben Beshore Joe Gibbs Racing Toyota
19 Martin Truex Jr. James Small Joe Gibbs Racing Toyota
20 Christopher Bell Adam Stevens Joe Gibbs Racing Toyota
21 Harrison Burton (Rookie) Brian Wilson Wood Brothers Racing Ford
22 Joey Logano Paul Wolfe Team Penske Ford
23 Bubba Wallace Bootie Baker 23XI Racing Toyota
24 William Byron Rudy Fugle Hendrick Motorsports Chevrolet
31 Justin Haley Trent Owens Kaulig Racing Chevrolet
34 Michael McDowell Black Harris Front Row Motorsports Ford
38 Todd Gilliland (Rookie) Seth Barbour Front Row Motorsports Ford
41 Cole Custer Mike Shiplett Stewart-Haas Racing Ford
42 Ty Dillon Jerame Donley Petty GMS Motorsports Chevrolet
43 Erik Jones Dave Elenz Petty GMS Motorsports Chevrolet
45 Kurt Busch Billy Scott 23XI Racing Toyota
47 Ricky Stenhouse Jr. Brian Pattie JTG Daugherty Racing Chevrolet
48 Alex Bowman Greg Ives Hendrick Motorsports Chevrolet
51 Cody Ware Billy Plourde Rick Ware Racing Ford
77 Josh Bilicki (Fontana, TBD)
TBA
Kevin Bellicourt Spire Motorsports Chevrolet
78 B. J. McLeod (TBD)
TBA
Lee Leslie Live Fast Motorsports Ford
99 Daniel Suárez Travis Mack Trackhouse Racing Team Chevrolet

Part-time teams

No. Rijder Crew Chief Team Fabrikant
27 Loris Hezemans (Road Courses)
Jacques Villeneuve (Daytona 500)
TBA Team Hezeberg Ford
50 Kaz Grala (Daytona 500) TBA The Money Team Chevrolet
55 J. J. Yeley (Daytona 500) TBA MBM Motorsports Ford
62 Noah Gragson (Daytona 500)
TBA (Superspeedways)
TBA Beard Motorsports Chevrolet
66 Timmy Hill (Daytona 500)
Boris Said (TBD)
TBA MBM Motorsports Ford

Zijn jullie weer helemaal op de hoogte van alle nieuwtjes en wijzigingen voor het aankomende seizoen. Wij hebben er zin in. Op naar een fantastisch 2022 NASCAR Cup Series kampioenschap.

Dutch Nascar Fans CREW

Dit vind je misschien ook leuk...