NASCAR Next-Gen auto aangekondigd
Op woensdag 5 mei 2021 zijn eindelijk de auto’s waarmee NASCAR gaat rijden vanaf 2022 bekend gemaakt, de Next-Gen auto’s. Tijd om een samenvatting te geven van alle nieuws met betrekking tot deze auto, en welk nieuws er nog ontbreekt.
Dit artikel wordt bijgewerkt met het nieuws.
Geschiedenis
De huidige NASCAR auto die nog wordt gebruikt in het seizoen 2021 wordt ook wel de Gen-6 genoemd. Deze auto werd al gebruikt sinds 2013 (Daytona 500 2013 was de eerste race).
Door de jaren heen heeft NASCAR verschillende aerokits op dezelfde body gemaakt; in die tijd is bijvoorbeeld geëxperimenteerd met de Low Downforce package en de High Downforce package in 2015.
Ook zijn de auto’s qua veiligheid veel aangepast, o.a. door de crash van Ryan Newman tijdens de Daytona 500 2020.
Vanaf 2019 heeft NASCAR 2 aerokits op de Gen-6 auto, de NA18D (de 1,5+ mile aerokit) en de Shorttrack aerokit.
Next Gen
De Next Gen heeft aantal grote wijzigingen waarvan een aantal direct zichtbaar zijn op de auto en een aantal zitten in de auto zelf.
Vanaf Busch Clash 2022 op de Daytona Roval wordt deze auto gebruikt.
Body
Een van de grootste wijzigingen is dat de body flink is aangepast. De body-templates lijken nog meer op de straatversies van de auto’s.
In de Gen-6 auto is de body van staal wat vooral invloed heeft als de coureur een muurtje raakt; vaak zorgt dit voor een misvormde auto en/of een lekke band.
Bij de Next-Gen auto is de body van composiet materiaal, dit wordt al gebruikt in de Xfinity raceklasse. Hierdoor is de body sterk en kan de auto veel meer hebben, dit zorgt er ook voor dat er minder lekke banden komen. Ook is door deze body het minder makkelijk om het materiaal zo te vormen dat de wind beter langs de auto loopt.
Een andere aanpassing aan de body is dat het ontworpen is om zo min mogelijk “dirty air” te genereren. Hierdoor zouden de auto’s dichter en langer achter elkaar moeten kunnen rijden.
Dit is onder andere zichtbaar door er luchtopeningen in de motorkap zitten.
Zoals Steve O’Donnell (Vice President of Racing) zei:
This will be more in the hands of the drivers, which all of our fans want…reducing some of the downforce … the cars will be harder to drive in the corners … less chance for that cut tire you see on our current design.
Wielen
De geruchten gingen al dat de wielen werden aangepast, en dat is ook bevestigd. De nieuwe Goodyear banden hebben een “single-lugnut” en geen 5 wielmoeren meer zoals het voorheen was.
Hierdoor kunnen de pitstops natuurlijk een stuk sneller, en scheelt ook boetes voor het niet vast zetten van alle wielmoeren.
Versnellingsbak
Intern is de versnellingsbak veranderd. In de persbericht wordt gesproken over een “six-speed sequential transmission”, maar het is een 5 versnellingsbak (en 1 achteruit). Dat is al één versnelling meer dan de vorige auto die vier versnellingen heeft.
Aerokit & HP
De aerokit en de hoeveelheid HP’s waarmee de Next-Gen gaat rijden is nog niet bekend. De geruchten gaan dat qua horsepower wel zelfde hoeveelheid houden als de auto’s van dit jaar (750hp op Road Courses & Short tracks, en 550 hp op 1,5+ mile banen)
Merken
De Next-Gen auto heeft (voorlopig) nog steeds dezelfde merken als de huidige auto. Dit houdt in dat de modellen die in 2022 gebruikt gaan worden zijn: