Terugblik naar vorige week: Loris Hezemans op Road America

Vorige week was het een heel speciaal race weekend: een Nederlander maakte zijn debuut in een nationale NASCAR series. Loris Hezemans reed in de met Dutch NASCAR Fans-stickers beplakte No. 99 Chevrolet Camaro van BJ McLeod Motorsports op Road America.

Na een vrijdag met practice sessions begon de zaterdag met de technische inspectie. Er wordt onder andere gekeken of de rijhoogte klopt, of de body van de auto wel de juiste afmetingen heeft – dit wordt gedaan met lasers – en of de motor voldoet aan de reglementen. Het is spannender dan het misschien op het eerste gezicht lijkt en het komt eigenlijk nooit voor dat alle auto’s meteen de eerste keer door die ‘tech inspection’ komen. Daarna gaan de auto’s naar ‘impound’ of zoals wij Europeanen het kennen: parc fermé.

Toen was het tijd voor de kwalificatie. Loris Hezemans zette een rondetijd neer van 2:17.062 en dat was goed voor een 24e positie, maar de sessie verliep niet soepel. Hezemans vertelde Dutch NASCAR Fans dat hij geblokkeerd werd door een andere rijder, toen hij bezig was met zijn snelste ronde wat hem zo’n driekwart van een seconde kostte en daarna waren de banden niet meer optimaal. Ook kreeg hij een straf, omdat een bout bij de rear decklid was afgebroken, wat betekende dat hij de race vanaf achteraan moest aanvangen.

Na de driver introductions werd het volkslied gezongen, waarbij tegelijkertijd een Boeing RC-135 overvloog. Matt Kenseth, die niet ver van Road America in Wisconsin opgroeide, schreeuwde de woorden “Drivers, start your engines” uit. De groene vlag werd gezwaaid en 38 auto’s denderden richting de eerste bocht met AJ Allmendinger aan de leiding vanaf Pole position.

Na slechts drie ronden had Hezemans al acht posities goedgemaakt en hij zou Stage 1 finishen als 22e. Na Stage 2 lag de Nederlander op de 21e plek. Recht voor Hezemans’ neus maakte Tommy Joe Martins een fout in de Kink, wat veel stof deed opwaaien op één van de snelste secties van het circuit.

Christopher Bell zou uiteindelijk de race winnen voor Austin Cindric, nadat Matt DiBenedetto spinde in de allerlaatste bocht en daarmee de tweede plek verloor. Bell kwam hiermee dichterbij Tyler Reddick in het kampioenschap.

Hezemans liet tijdens de gehele race mooi zijn snelheid zien in de BJ McLeod Motorsports auto. In de laatste stage reed hij de top 20 binnen. Hij zou later terugvallen door een langzame pit stop, maar daarna reed hij wederom naar voren om zich als veertiende te positioneren voor een late herstart.

“Dus we waren op een gegeven moment in de top vijftien, zelfs veertiende, en ik dacht ook dat we daar zeker konden eindigen met twee ronden nog te gaan. Alleen toen bij de restart scheidde de power steering ermee uit, dus ik had geen power steering meer, dus de auto was ongeveer onbestuurbaar helaas. Toen daarna spinde mijn teamgenoot [Ryan Ellis] en drie andere mensen voor mij en daardoor was er geen weg meer, dus ik raakte eentje lichtjes en toen ging de hood van mij helemaal open; ik heb eigenlijk de laatste ronde met de hood open over het raam gereden en door de hood flap gekeken, dus dat was wel spannend en interessant”, vertelt Hezemans die uiteindelijk als 22e over de streep kwam. “Ik ben over het algemeen tevreden met het NASCAR Xfinity weekend. Ik had wel meer verwacht.”

De auto’s in de Xfinity Series zijn heel anders dan in de Whelen Euro Series, legt Hezemans uit: “Ik heb zeker wat bijgeleerd hoe je met deze auto’s moet rijden. Het is heel anders dan bij Euro NASCAR. Bij Euro NASCAR hebben we een auto die 200 à 250 kilo lichter is. Daar kan je ook elke ronde bijna vol gas mee rijden. Hier [in Xfinity] moet je naar je remmen kijken, want die raken heel snel te heet. Je moet heel erg naar je banden kijken. De bandendrop is gewoon drie seconden in een stint, dus ongelooflijk hoeveel de banden eigenlijk afdroppen. Na tien à vijftien ronden zijn de banden echt op, dan kan je ze weggooien. Dus dat is ook weer heel anders. Het is een heel andere manier eigenlijk van rijden. Je bent ook tegelijkertijd, zeker in de race, heel vaak aan het kijken naar je materiaal om te zorgen dat het heel blijft.”

De pit stops verliepen moeizaam, vertelt Hezemans: “Helaas hebben we ook in de totaliteit met de pit stops ongeveer veertig seconden verloren ten opzichte van onze competitie. Dat kwam eigenlijk, omdat onze pit crew te langzaam was. We waren redelijk wat langzamer vergeleken met niet eens de snelste teams, maar ook de andere teams. Maar daarbij hadden we ook één keer dat mijn teamgenoot [Ryan Ellis] stopte in mijn box en die had helemaal niet in de gaten dat het niet zijn pit plaats was, dus daar verloren we veel tijd mee. Twee keer konden we er niet uit, omdat we ook verkeer voor ons hadden, dus dat zat een beetje tegen. Over het algemeen wel tevreden met 22e uiteindelijk; ik denk dat top vijftien er wel in zat, absoluut.”

De volgende keer dat Loris Hezemans in actie komt, zal tijdens de Semi Finals NASCAR GP Germany zijn voor het Whelen Euro Series weekend in Hockenheim op 21 en 22 september.

“Ik denk dat ik niet heel veel kan meenemen voor het Euro NASCAR. Het is een heel andere manier van rijden. De regels die ze volgen tot een bepaald aspect zijn een beetje hetzelfde, maar eigenlijk is het rijden heel anders. Wij hebben natuurlijk veel kortere races, wij hebben sprint races. Wij hebben ook auto’s waar je heel anders mee omgaat, heel anders mee rijdt. Ik zou niet zeggen dat ik iets kan meenemen, maar ik denk dat ik wel nu veel meer klaarsta voor als ik nog een keer de opportunity krijg om in Xfinity te rijden en daarmee hopelijk met deze ervaring verder door te gaan. Hopelijk kunnen we de volgende keer bij een topteam rijden, op die manier kunnen we ook echt een goed resultaat behalen, of bij een beter team sowieso”, vertelt Hezemans over zijn aspiraties in NASCAR.

You may also like...