Alberto Naska: de racende YouTuber die EuroNASCAR 2-kampioenschap leidt na debuutweekend

Achter het stuur van de No. 88 Chevrolet Camaro van CAAL Racing gaan wij dit jaar Alberto Naska zien. Drie weken geleden maakte hij zijn debuut in de NASCAR Whelen Euro Series, uitkomend in de EuroNASCAR 2-divisie. De Italiaan verliet Circuit Ricardo Tormo in Valencia als leider in de puntenstand met een zege achter zijn naam. Maar wie is Alberto Naska eigenlijk? Hoe heeft hij zijn droom kunnen realiseren om te kunnen racen? En hoe ervaarde hij de NASCAR GP Spain?

Foto credit: Stephane Azemard & Klemen Sofrić

Naska heeft op dit moment bijna 900.000 abonnees op YouTube, waarvan meer dan 150.000 op zijn Engelstalige kanaal. In een ‘Draw My Life’-video die hij maakte in 2020, vertelt hij over zijn leven. Hij werd geboren in Turijn in 1990. Vroeger speelde hij voetbal en de eerste dag dat de coach van zijn vereniging hem zag, zei die coach: “Kijk ’s naar jouw neus! Die is enorm! Ik noem jou voortaan Naska.” Naska betekent ‘neus’ in het Zuid-Italiaans dialect. En dat is waar zijn bijnaam vandaan komt, want eigenlijk heet hij Alberto Fontana. Zijn familie was niet rijk en zijn liefdevolle moeder moest veel offers brengen om Alberto op school te houden. Hij haalde goede cijfers, maar hij kon ook de clown van de klas uithangen. Ook ging hij graag aan het werk, zoals op zijn tiende, toen hij zelf kruiswoordpuzzels maakte die hij dan verkocht aan klasgenoten. In zijn examenjaar verliet hij school voor een maand om boten op te knappen. Zijn school kon dat niet waarderen, maar ze lieten hem toch slagen door zijn hoge cijfers.

Terwijl hij aan boten werkte, realiseerde Naska zich dat hij een passie had voor motoren. Hij wilde graag in de Formule 1 of MotoGP terechtkomen. Hij bevriende een coureur uit de Italiaanse Formule 3000 die hem vertelde dat je zonder geld niet zomaar in de autosport terechtkomt, maar met honderd euro op de bank ging hij naar de winkel om een stuur en pedalen te kopen om te gaan sim racen. Hij won een virtueel racekampioenschap en daarmee een test met een echte Formule Renault 2000-auto. Vervolgens ging hij naar de universiteit en haalde zijn bachelor in computer engineering in 2012 en in datzelfde jaar deed hij mee aan de talentenshow ‘Make It Your Race’ op Sky Sports Italia: een door Abarth-georganiseerde wedstrijd voor mensen die streefden naar coureur worden. Uit 30.000 auditiefilmpjes werden 105 mensen uitgekozen die zware tests moesten doorstaan. Naska kwam daar als winnaar uit en zijn prijs was een gloednieuwe Abarth 500 die hij helaas binnen een week moest verkopen, omdat hij het geld niet had om ‘m te houden.

Naska besloot daarna om zijn leven om te gooien. Hij verliet de universiteit en verhuisde naar Milaan met een plan. Hij wilde amateurmotorraces filmen en hij vond iemand die in hem wilde investeren en het nodige materiaal aan hem wilde leveren. Zo ontstond Racebooking.net. Door de jaren heen werd het steeds professioneler en Naska begon ook commentator te worden van de uitzendingen die hij zelf bewerkte, net zoals hij dat deed in het sim racen. Hij zette vervolgens filmpjes van ‘saves’ van Italiaanse superbike-rijders op Facebook met uitleg erbij en die werden honderdduizenden keren bekeken, soms zelfs meer dan een miljoen keer. Hij begon steeds meer filmpjes te maken met zichzelf in beeld en door de goede kijkcijfers werden bedrijven geïnteresseerd om sponsor te worden. Hiermee kon hij de financiën rondkrijgen om vanaf 2018 ook zelf te racen op motoren en in formule races, zoals hij altijd al had gedroomd. Een jaar later werd hij kampioen op de tweewielers.

Dit seizoen komt Alberto uit in EuroNASCAR 2 met CAAL Racing. Hij werd tweede in de race op zaterdag en won de race op zondag, nadat Vladimiros Tziortzis’ auto niet door de technische keuring kwam. Hij ligt aan de leiding van het kampioenschap met zes punten voorsprong op Martin Doubek en negen punten op Tziortzis. Naska, toen hij nog niet wist dat Tziortzis bestraft zou worden na Race 2, vertelde Dutch NASCAR Fans: “Het ging goed. Ik heb mijn best gedaan. Als [Tziortzis] slechts een tiende van een seconde sneller dan mij was, was ik niet tevreden geweest, maar hij was echt te snel voor mij. Ik realiseerde me na de kwalificatie dat ik sneller had kunnen gaan, maar niet zo snel als hij, dus op dat punt zei ik tegen mezelf: “Oké, hij is sneller. Wat zal ik nu doen? De banden sparen? De auto sparen? De auto naar het einde brengen en belangrijke punten scoren?” Veel mensen hebben mij verteld dat het belangrijkste in dit kampioenschap is constant blijven in plaats van fouten maken en mogelijk races verliezen, dus 35 punten is beter dan nul en ik ben blij, omdat het mijn debuut was. Op de tweede plaats rijden in EuroNASCAR 2 en mijn rondetijden waren goed genoeg voor een top tien in de PRO-divisie… Voor een debuut is dat prima.”

“Ik was trots, iedereen was trots”, vertelde de coureur van de No. 88 Chevrolet Camaro over zijn podium. “Het beste is dat het team en de engineers tegen mij zeiden dat ze zo’n goed resultaat niet hadden verwacht. Wanneer je het beter doet dan verwacht, is het altijd goed. Daar kan ik trots op zijn, maar niet alleen op het resultaat, maar ook de energie die wij allen erin hebben gestoken. Bijvoorbeeld, mijn manager die het mogelijk heeft gemaakt, samenwerken om sponsors te vinden, deze projecten op te bouwen en mijn dank gaat ook uit naar NASCAR om mij te helpen hier te komen en het allemaal mogelijk te maken. Als je iets goed doet voor het [motorsport]-ecosysteem, dan vind je mensen die jou willen helpen.”

“Ik wil ook nog hallo zeggen tegen alle Nederlandse fans die NASCAR volgen”, sloot Naska af. “Ik hoop dat ze van de video genieten die ik zal uploaden. Wanneer ik naar de races in bijvoorbeeld Formule 1 kijk, realiseer ik me hoe gepassioneerd Nederlanders zijn als het gaat om motorsport, want bij elke Formule 1-race die je ziet, is alles compleet oranje. Zo’n klein landje met zo’n grote passie. Het verwondert me.”

Het eerstvolgende race weekend van de NASCAR Whelen Euro Series zal op 11 en 12 juni zijn op het Indy-circuit van Brands Hatch.

Dit vind je misschien ook leuk...