Dag van hoogte- en dieptepunten voor Hendriks Motorsport in Tsjechië

Voor het eerst in de geschiedenis van de Whelen Euro Series is het kampioenschap in Tsjechië voor de OMV MaxxMotion NASCAR Show op Autodrom Most.

Nicolò Rocca was 0,032 seconden sneller dan Loris Hezemans in de kwalificatie en kreeg daarmee Pole position voor Elite 1. Bij de start gaf Stienes Longin Hezemans een duwtje en laatstgenoemde wist de leiding te pakken in de eerste bocht. In de vierde ronde raakte kampioenschapsleider Alon Day de Camaro van Jacques Villeneuve en hij kreeg hiervoor een drive-through penalty. Ze zouden allebei uitvallen door schade. Op hetzelfde moment werd Salvador Tineo Arroyo in de rondte getikt door Romain Iannetta. Sebastiaan Bleekemolen had een probleemloze race. Hij startte vanaf de achtste plek en zou uiteindelijk als vijfde eindigen, zijn beste finish tot nu toe.

Met nog vier ronden te gaan, was het een dramatisch moment voor Loris Hezemans: de motor van zijn No. 50 Ford Mustang en de hoop op zijn eerste zege van het jaar gingen in rook op aan het einde van het rechte stuk. Omdat er zoveel olie op de baan lag, betekende het ook meteen het einde van de race. Rocca kreeg hiermee de overwinning als een cadeautje. Longin en Thomas Ferrando maakten het podium af.

Hendriks Motorsport wist binnen drie uur tijd de motor van de No. 50 te wisselen. Daarmee was de auto op tijd af voor Giorgio Maggi die vanaf Pole position zou beginnen in de Elite 2 race. Maggi was maar liefst acht tiende van een seconde sneller dan Lasse Sørensen in de kwalificatie. Bij de start behield de Zwitser de leiding voor Sørensen en Andre Castro. Aan het einde van de openingsronde crashten Jesse Vartiainen en Alessandro Brigatti en dat zorgde voor een lange Safety Car-periode.

Na de herstart was er nog zes ronden te gaan. Sørensen bleef de druk opvoeren achter Maggi, maar hij kon hem niet passeren. Maggi bleek onverslaanbaar vandaag en loopt qua punten uit in het kampioenschap. Castro finishte in P3 voor Advait Deodhar, Justin Kunz, Martin Doubek en Vittorio Ghirelli.

De weersverwachtingen geven aan dat het morgen 37°C wordt in Most. Het zal een moeilijke taak voor de coureurs worden om hun General Tire banden heel te houden.

Nicolò Rocca, #24 PK Carsport (P1 in Elite 1):

“Ik heb hard gepusht. Bij de start verloor ik helaas een positie aan Loris, maar ik was de focus daarna niet kwijtgeraakt en ik bleef maar pushen en proberen de druk bij hem op te voeren. We maakten allebei een klein foutje. Het was een goed gevecht; het was moeilijk om hem bij te houden. We hadden een zeer goede auto met dank aan het team. Het was ongelukkig voor [Hezemans] dat zijn motor opblies, maar dat is racing.”

Stienes Longin, #11 PK Carsport (P2 in Elite 1):

“Ik moet wel tevreden zijn met een tweede plaats. Ik was niet snel genoeg in de wedstrijd om de top te volgen. Maar als je uiteindelijk P2 wordt, dan moet je gewoon echt tevreden zijn. Ik begin ondertussen wel een patent te krijgen op de tweede plaats, dus ik ben echt wel op zoek naar die P1, maar dat is niet mijn hoofdfocus; mijn hoofdfocus is het kampioenschap”, vertelt Longin die na zeven wedstrijden dit jaar al vijf keer als tweede is gefinisht. Hij ligt nu één punt achter op Alon Day in het kampioenschap.

Sebastiaan Bleekemolen, #69 Team Bleekemolen (P5 in Elite 1):

“Het weekend begon lekker. We hebben alleen maar remproblemen tot nu toe gehad en nu eindelijk voor het eerst niet. Dat is minder; we hebben ze nog wel”, vertelt Bleekemolen die door twee goede vrije trainingen met vertrouwen aan de kwalificatie begon. “De kwalificatie ging eigenlijk vanaf het begin wel aardig. Ik heb één, twee tiende laten liggen, ik had iets teveel onderstuur en dat merk je wel in de laatste bocht. De achtste plaats uiteindelijk in de kwalificatie, m’n beste kwalificatie tot nu toe, verreweg. De race ging ook wel lekker. Goede start, kon gewoon op positie blijven, kon uit het gedrang blijven, er gebeurde links en rechts het één en ander en zo schoot ik langzaam ietsjes door en toen op een gegeven moment ben ik met de nummer 33 gaan vechten, wat eigenlijk een heel leuk gevecht was en ik kon er net niet voorbij komen.” Bleekemolen legt uit dat hij de snelheid gevonden leek te hebben om Lucas Lasserre te passeren net toen de Safety Car de baan opkwam.  “Maar wel een vijfde plek. Super. Dit smaakt naar meer.”

Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P19 in Elite 1):

“Het blijft een mechanische sport. Ik heb alles goed gedaan; nooit een mis-shift gehad. Drie ronden voor het einde kwam ik het rechte stuk op, ik had een goede gap, dus ik kon ‘m zeker winnen en ik kom bij het aanremmen, ik rem, ik schakel terug naar drie en in één keer ploft de motor. Ik heb nog gecheckt of ik niet toevallig naar de eerste versnelling schakelde, maar het was duidelijk dat ik naar z’n drie schakelde. Er zijn al denk ik drie of vier motors in dit weekend opgeblazen, ik denk in de Elite 2 race ook net één, dus we weten niet exact wat het is. Heel erg zonde, natuurlijk. Nu was het moment, zeker met Alon [Day] die uitviel, om terug te lopen in het kampioenschap, maar ik heb alles gedaan wat ik kon.”

Giorgio Maggi, #50 Hendriks Motorsport (P1 in Elite 2):

“Het was een spannende dag. Iedereen stond voor de auto voor de race en ik dacht ‘Misschien zal ik niet kunnen rijden’, maar het team heeft het voor elkaar kunnen krijgen om de auto weer werkende te krijgen. De start ging best goed, ik wist mijn positie te behouden. Ik had wat problemen met het gaspedaal, ik kon ‘m soms niet helemaal indrukken.” Maggi legt verder uit dat het erg heet was in de auto, vooral tijdens de Safety Car. Zijn voeten voelden aan alsof ze verbrandden. Door het probleem met het gaspedaal kon hij niet wegrijden van Sørensen na de herstart, maar dat maakte die laatste ronden wel spannend.

Dit vind je misschien ook leuk...