Day en Naska winnen zaterdagsraces op Brands Hatch na late inhaalacties
Het tweede raceweekend van de NASCAR Whelen Euro Series wordt gehouden op de Indy-layout van Brands Hatch tijdens de American SpeedFest IX. In de PRO-divisie pakte Alon Day (PK Carsport) de overwinning in de eerste NASCAR GP UK race, nadat hij CAAL Racing-rijders Nicolò Rocca en Gianmarco Ercoli versloeg. Alberto Naska (CAAL Racing) ging van de derde naar de eerste positie in overtime om de EuroNASCAR 2-divisie race op zijn naam te schrijven. Ook Liam Hezemans (Hendriks Motorsport) maakte goed gebruik van de late herstart om wederom een podium te pakken. De Nederlander maakte ook nog eens zijn debuut in de PRO-divisie als vervanger van titelkandidaat Tobias Dauenhauer die een COVID-19-infectie heeft opgelopen.
Foto credit: Bart Dehaese
Rocca behield de leiding vanaf pole positie bij de start van PRO Race 1 voor Ercoli, Day, Frédéric Gabillon (RDV Compétition) en Giorgio Maggi (Race Art Technology). In ronde tien spinde Bernardo Manfrè (MK1 Racing – RaceArt Technology) in Paddock Hill Bend. Yevgen Sokolovskiy (Marko Stipp Motorsport) en Henri Tuomaala (Team Bleekemolen) konden hem ternauwernood ontwijken, maar de Shadow stond vast in de grindbak. Dat bracht de Safety Car op de baan, net nadat Hezemans contact maakte met Manfrè’s teamgenoot Claudio Remigio Cappelli in het gevecht om een top tien positie. Martin Doubek (Hendriks Motorsport) passeerde Maggi bij de herstart die volgde en er kon weer tien ronden onder groen verreden worden, voordat Eivind Brynildsen (SpeedHouse) crashte en ook Nicolo Gabossi (Not Only Motorsport) in de rondte ging. Dit vergde echter geen volledige neutralisatie.
Day passeerde Ercoli bij het aanremmen van de Druids-haarspeldbocht en de Israëliër reed vervolgens het gat dicht naar Rocca. Met nog zes ronden te gaan, deed hij dezelfde uitremactie op Rocca en hij nam de leiding over. Day had een voorsprong van bijna een seconde opgebouwd, toen hij het zwart-witgeblokt zag en hij won voor de vijfde keer in het Verenigd Koninkrijk voor de twee CAAL Racing-Chevrolets. Doubek en Maggi maakten de top vijf af voor Gabillon, Fabrizio Armetta (The Club Motorsport), Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport), Patrick Lemarié (Academy / Alex Caffi Motorpsort) en Marc Goossens (SpeedHouse). Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) kwam als elfde over de streep na als dertiende te zijn gestart. Hezemans viel uit in de pitstraat.
Net als in Valencia was Vladimiros Tziortzis (Academy / Alex Caffi Motorsport) de snelste in de kwalificatie voor EuroNASCAR 2. De Cyprioot behield de leiding bij de start van Race 1 van de tweede divisie voor Naska die P2 afpakte van Ulysse Delsaux (RDV Compétition). Doubek bleef vierde voor Hezemans die voorbijging aan Gil Linster (CAAL Racing). Melvin de Groot (Team Bleekemolen) vocht met Paul Jouffreau (SpeedHouse) om de negende plaats. De laatstgenoemde leek de plek van De Groot te pakken, maar schoot wijd door de grindbak in Paddock Hill Bend. De Safety Car moest halverwege de race de baan op komen, toen Arianna Casoli (SpeedHouse) haar auto stilzette.
Aan de binnenkant zitten heeft veel voordeel bij de herstarts en dat merkte ook Naska, toen hij de tweede positie verloor aan Delsaux, toen de groene vlaggen weer gezwaaid werden. Linster en Francesco Garisto (MK1 Racing – RaceArt Technology) vonden de grindbak en ook Cappelli spinde van de baan. Dat zorgde wederom voor een neutralisatie. De Groot was ondertussen opgeschoven naar de zesde plek.
De race ging de overtime-fase in. Naska ging van de derde naar de eerste plek bij de herstart en de emotionele Italiaan won voor de tweede maal op rij. Tziortzis werd tweede, terwijl Hezemans ook een goede laatste twee ronden meemaakte en een podiumpositie pakte. Delsaux viel terug en werd vijfde achter De Groot die een tweede top vijf-resultaat van zijn EuroNASCAR 2-carrière scoorde. Debutant Tuomas Pöntinen (Team Bleekemolen) werd zesde voor Advait Deodhar (Not Only Motorsport), Miguel Gomes (Marko Stipp Motorsport), Doubek die een tijdstraf kreeg voor een valse herstart, en Roberto Benedetti (The Club Motorsport).
Nicolò Rocca
“Het was een prima race. Ik had de controle vooraan voor het grootste gedeelte. Ik probeerde geen fouten te maken, de pace zat er goed in en de auto voelde ook goed aan. Ik verloor de race met nog zo’n acht ronden te gaan, toen Alon [Day] mij inhaalde. Hij was sneller en misschien had ik beter kunnen verdedigen. Morgen gaan we sterker terugkomen en ook dan zal ik een snelle auto hebben. We starten iets meer naar achter, maar ik zal proberen zoveel mogelijk plekken te winnen en op een goede positie te finishen. Normaal gezien zou ik de tweede plek van vandaag als een goed resultaat zien, maar ik ben een beetje gefrustreerd met hoe ik daar gekomen ben, aangezien ik eerst veel ronden aan de leiding reed. Het is zoals het is.”
Liam Hezemans
“Het is echt ongelooflijk. Ik ben superblij. Gisteren hadden we die crash in de laatste training, maar het team heeft supergoed gewerkt om de auto vandaag weer op de baan te hebben. De eerste [PRO-]race was iets moeilijker. Ik had wat tikjes hier en daar, maar de tweede [EuroNASCAR 2-]race was fantastisch. Ik startte zesde en natuurlijk in die laatste twee rondjes om dan helemaal naar P3 terug te kunnen komen is echt super. Ik ben heel tevreden en blij. We hadden echt goede tijden [in de PRO-divisie], zeker in de kwalificatie. We stonden gewoon meteen in de Superpole. Ook in de race hadden we goede pace. Als we een beetje geluk hadden, konden we wel top vijf-tijden rijden. Brands Hatch is een ’tricky track’, het is moeilijk om hier in te halen. We zaten [in EuroNASCAR 2] in een treintje van vier, vijf auto’s. We konden natuurlijk de plek niet vinden om goed de auto te positioneren om in te halen. De herstart na die Safety Car, meteen het gas erop en na bocht twee stond ik op P3, dus het was een goede herstart. [Paddock Hill Bend] is een ongelooflijke bocht, heel moeilijk ook, want je komt aan en je bent eigenlijk blind. Je weet niet waar de apex zit van de volgende bocht. Je kan er ook hard afgaan, zoals ik gisteren heb gezien.”
Melvin de Groot
“Het was vandaag weer een ouderwetse, leuke race. De auto ken ik nog niet heel goed en onze engineer had corona, dus die kon ook niet meewerken, dus we waren een beetje aan het klooien. Op deze baan heb ik nog nooit gereden en het is natuurlijk een te gekke baan. Dan kom je hier op de eerste bocht aan en dan denk je “Wat gebeurt hier?” Het lijkt alsof je honderd meter naar beneden valt. Dan rij je een paar rondjes en dan heb je het gevoel weer vrij snel te pakken. Gedurende de training ga je dan wat sneller, de kwalificatie ging wat beter. Gedurende de race hebben we nog wat aanpassingen gemaakt. En toen kwamen we in het gevecht en het is natuurlijk heel smal op een korte baan met veel auto’s, dus ik wist dat er veel ging gebeuren. Dan moet je wakker zijn bij de herstarts.” De Groot vertelde dat hij met een grote glimlach uit de auto stapte, tevreden met P4. Hij zegt dat het morgen “lachen wordt” om vanaf de twaalfde plek te starten.