Day en Naska zegevieren, Bleekemolen in top tien en Hezemans op podium op eerste dag Vallelunga
De NASCAR Whelen Euro Series is neergestreken nabij Rome voor de NASCAR GP Italy op Autodromo Vallelunga Piero Taruffi. Het vervangt de gecancelde ronde op de Hockenheimring. Alon Day (PK Carsport) passeerde Gianmarco Ercoli (CAAL Racing) om de leiding te pakken in de PRO-divisie, voordat de laatstgenoemde een lekke band opliep wat Giorgio Maggi (Race Art Technology) en Vittorio Ghirelli (Not Only Motorsport) promoveerde naar het podium. Alberto Naska (CAAL Racing) pakte de winst in EuroNASCAR 2, terwijl Liam Hezemans (Hendriks Motorsport) twee Team Bleekemolen-rijders versloeg op jacht naar een vierde top drie-finish op rij.
Foto credit: Klemen Sofrić
Ercoli ving Race 1 in de PRO-divisie aan vanaf pole positie voor Day, Ghirelli, Alexander Graff (SpeedHouse) en Patrick Lemarié (Academy / Alex Caffi Motorsport), terwijl Maggi terugviel van de derde naar de zesde positie. De Safety Car moest op de baan komen door een crash in de openingsronde waar Claudio Remigio Cappelli (MK1 Racing – RaceArt Technology), Thomas Krasonis (Academy / Alex Caffi Motorsport) en Aliyyah Koloc (Buggyra ZM-MFT Racing) bij betrokken waren. Bij de herstart ging Day buitenom Ercoli door de Campagnano-bocht om de eerste plek af te pakken. Maggi ging weer terug voorbij aan Lemarié, Graff en Ghirelli. Ercoli’s band klapte in Curva Grande, een van de snelste punten op het circuit. De Italiaan kwam buiten de top twintig terecht.
Er kwam weer een herstart, nadat Dario Caso (Vict Motorsport) vast was komen te staan in de grindbak. Day kwam goed weg en hield Maggi achter zich om zijn dertigste overwinning te scoren. Ghirelli versloeg Martin Doubek (Hendriks Motorsport) en Graff voor de laatste podiumpositie, terwijl Lemarié, Nicolò Rocca (CAAL Racing), Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport) die in de eerste ronde nog was gespind, Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) en Thomas Ferrando (Double T by MK1 Racing) de top tien afmaakten. Frédéric Gabillon (RDV Compétition) was net de top tien binnengereden, totdat hij crashte met nog een aantal ronden te gaan. Hezemans kwam als elfde over de streep na als twaalfde te zijn gestart. Alex Sedgwick (SpeedHouse) en werd veertiende in zijn eerste PRO-race sinds Brands Hatch vorig jaar.
Naska wist, ondanks een late herstart na een ongeluk van Alberto Panebianco (Not Only Motorsport), vanaf pole positie de EuroNASCAR 2-race op zijn naam te schrijven. Vladimiros Tziortzis (Academy / Alex Caffi Motorsport) werd tweede voor Hezemans die Tuomas Pöntinen en Legend Trophy-winnaar Melvin de Groot achter zich hield. Christian Malchárek (PK Carsport) had eindelijk een beetje geluk aan zijn zijde en werd zesde voor Doubek, Luli Del Castello (CAAL Racing), Koloc en Patrick Schober (Double V). Michael Bleekemolen (Team Bleekemolen) kwam als zeventiende over de streep. Ulysse Delsaux (RDV Compétition) moest het doen met een P27-resultaat. Zijn auto was pas middenin de EuroNASCAR 2-race gerepareerd na de schade die Gabillon had veroorzaakt in de PRO-race.
Alon Day
“Ik probeerde simpelweg uit de problemen te blijven. Ik wist dat Ercoli snel zou zijn, maar ik wist ook dat ik met de auto die ik onder me had, kon strijden om de overwinning. Ik ben blij dat ik hem kon inhalen in een ‘clean’ gevecht. Ik vind het wel jammer dat hij een lekke band kreeg, want dan is het ook niet helemaal de manier waarop je wil winnen, maar zo is het racen soms. Shit happens. Alle rijders kregen te maken met een aantal verrassingen op de baan. Olie, een bumper, grind. Je moet je constant aanpassen. De hitte erbij maakte het nog een grotere uitdaging.”
Giorgio Maggi
“Het was een goede race. Ik had op het eerste gezicht ook een prima start, maar ik had problemen met terugschakelen in bocht twee, dus ik had geen momentum op het achterste rechte stuk en viel daarom terug naar positie zes. Gelukkig kwamen er wat gaatjes open bij de herstart, maar ik zat wel op de limiet en zo kwam ik terug naar voren. Er lag veel rommel op de baan en dat maakte het best gevaarlijk. Ercoli raakte een groot stuk van een bumper en kreeg een lekke band. Na de herstart volgde ik Day, maar ik moest ook debris ontwijken en Day vergrootte het gat en toen had ik niet meer genoeg tijd om dat weer dicht te rijden. Ik denk dat we wel zeer goede pace hebben.”
Alberto Naska
“Ik ben de meest blije Italiaan vandaag. Racen voor je fans in eigen land en vanaf pole positie winnen, is het beste gevoel dat er bestaat. De fans voor mij zien juichen… Ik zal deze dag nooit vergeten. Het niveau in EuroNASCAR is nog nooit zo hoog geweest als dit seizoen, want als je kijkt naar de rondetijden, dan zie je dat ik en Tziortzis sneller waren dan de snelsten in de PRO-race, dus we zaten echt op de limiet. Tziortzis was echt hard aan het pushen. Hij maakte zelf geen enkele fout, maar dwong mij wel in een paar foutjes. Dit was wel een van de moeilijkste races om te winnen, niet per se vanwege het gevecht zelf, maar meer door de mentale druk van zo’n getalenteerde en snelle coureur achter je hebben. Het was echt een uitdaging vandaag.”
Liam Hezemans
“Ik ben heel tevreden. We hadden een beetje moeite met kwalificeren en ook in de trainingen gisteren, maar we hebben gewoon iets [qua setup] geprobeerd in de PRO-race en dat hebben we goed gevonden. Nu werkt het ook veel beter, de auto ligt gewoon goed. Alleen de eerste twee rijders [Naska en Tziortzis] waren ons iets te snel af, maar ik ben wel blij met de derde plek. Nu moeten we nog een paar dingetjes vinden. Morgen komt het wel goed.” Over de hitte vertelde de Nederlander dat het echt zwaar is. “Ik had het net met Alberto die de race won, er over en hij heeft een temperatuurmeter in zijn auto gezet en hij kwam naar me toe en zei “Niet normaal, het is 54 graden in mijn auto”. Zeker als je double duty doet zoals ik nu, dus een PRO-race van veertig minuten en dan een EuroNASCAR 2-race van 35 minuten… Ja, dat is echt zwaar, het is echt warm.” Hezemans is heel tevreden over zijn seizoen tot nu toe en hij had nooit verwacht dat hij meteen mee kon komen met de koplopers in EuroNASCAR 2.