Day pakt eerste overwinning van 2019; Sørensen wint in Elite 2 debuut
De Whelen Euro Series is dit weekend in de Lombardije regio in Italië voor het tweede evenement van het seizoen. Vandaag werden de eerste twee races van het American NASCAR Weekend op Autodromo di Franciacorta verreden.
Regerend kampioen Alon Day pakte Pole position in Elite 1 in de ochtend. Bij de start hield de Israëliër Marc Goossens, Jacques Villeneuve, Nicolò Rocca en Loris Hezemans achter zich. In bocht drie spinde Alex Caffi en Mauro Trione kon hem niet ontwijken, waardoor de Zwitser over de No. 1 Mustang crashte en over de kop ging. Trione, die ook in Valencia al een zwaar ongeluk meemaakte, stapte gelukkig snel uit zijn auto. In het middenveld werd kampioenschapsleider Ander Vilariño, die zich op een teleurstellende twaalfde positie had gekwalificeerd, in de rondte getikt. De Racing Engineering-rijder zou uiteindelijk vijf ronden voor het einde uitvallen en als 25e geklasseerd worden. Romain Iannetta, Dario Caso en Martin Doubek liepen ook schade op in de openingsronde.
Na zeven ronden achter de Safety Car werden de groene vlaggen weer gezwaaid. Ondanks de druk van Goossens achter hem, gaf Day de eerste positie niet op. Alex Sedgwick verloor de zesde plek aan Stienes Longin na een mooie inhaalactie van de Belg. In ronde elf kwam Martin Doubek in het grind vast te staan met schade aan de voorkant van zijn Hendriks Motorsport Mustang, terwijl Eric Filgueiras spinde in de één na laatste bocht. De Safety Car kwam wederom de baan op.
Met nog veertien ronden te gaan, werd de race herstart. Debutant Luigi Ferrara maakte een divebomb actie op Stienes Longin. Beide auto’s liepen schade op en de PK Carsport-rijder zou terugvallen naar de achtste positie. Vooraan bleef de top drie – Day, Goossens en Villeneuve – onveranderd, maar Hezemans zette Rocca onder druk voor P4. Uiteindelijk wisten Hezemans en Ferrara de No. 24 Camaro te passeren.
Day pakte zijn eerste overwinning van het seizoen. In het middenveld vochten Graff, Ferrando, Delsaux en Bleekemolen nog tot de laatste meters voor de dertiende plek.
Voor de Elite 2 race pakte Florian Venturi de Pole position. Hij deelde de voorste rij met nieuwkomer Lasse Sørensen, die uitkomt voor Dexwet DF1 Racing. Bij de start wist Andre Castro meteen de tweede plek af te pakken van Sørensen, terwijl achter hen Martin Doubek spinde in de tweede bocht. Op miraculeuze wijze wist iedereen hem te ontwijken. Ook Thomas Krasonis en Massimiliano Lanza gingen in de rondte in de openingsfase. Race leider Venturi viel al snel uit met mechanische problemen en Castro kon hierdoor de eerste positie overnemen. Sørensen en Giorgio Maggi schoven op naar de tweede en derde plaats, respectievelijk. Ben Creanor, de jongste rijder van het veld, spinde vervolgens van de baan en raakte vast in de grindbak en dat zorgde voor een Safety Car.
Bij de herstart was er nog zes ronden te gaan en vooraan behield Castro de leiding. Maggi verloor een positie aan Bert Longin, maar niet veel later kwam hij weer terug. De Hendriks Motorsport-rijder ging het gevecht aan met Longin, Snider en Kunz om P3. Het was uiteindelijk de Amerikaan die de plek pakte voor Maggi, terwijl Longin spinde met drie ronden te gaan.
In de één na laatste ronde viel Castro uit met mechanische problemen. Iedereen schoof een plek omhoog en Lasse Sørensen, in zijn allereerste NASCAR race, kon hierdoor de winst pakken. Snider en Maggi maakten het podium af.
Alon Day, #54 CAAL Racing (P1 in Elite 1):
“Eindelijk hebben we de eerste overwinning van 2019. We zaten er niet bij [qua pace] in Valencia, we hadden het daar erg moeilijk. We hebben na Valencia erg hard gewerkt tot de race hier. We wisten dat we snel zouden zijn in Franciacorta. Elk jaar zijn we hier heel goed, maar het was niet zo makkelijk als altijd. Dit keer zat Marc [Goossens] direct achter me binnen één seconde en ik zag ook Jacques Villeneuve in m’n spiegels. Ik moest pushen van het begin tot het eind. Ik ben erg blij met het resultaat. Morgen start ik vanaf Pole, dus ik hoop dat we dit kunnen herhalen.”
Marc Goossens, #78 Braxx Racing (P2 in Elite 1):
In Valencia had Goossens een oude motor in de auto zitten en was daardoor underpowered, legt hij uit. Met een betere motor nu in zijn Mustang voor Franciacorta kan hij vooraan meestrijden. Over de herstarts vandaag vertelt hij dit: “Het was lastig, maar wat nog lastiger was, was Rocca die mij voortduwde. We hebben trouwens een extra briefing gekregen met de vraag van zeker geen contact te hebben en iedereen met hetzelfde toerental te rijden. Bij die meeting komt hij vijftien minuten te laat binnenlopen en dan is hij degene die het niet respecteert… Ik was al blij dat Jacques [Villeneuve] er niet tussen glipte en dat ik die tweede plek kon vasthouden.”
Jacques Villeneuve, #32 Go Fas Racing (P3 in Elite 1):
“Ik had plezier. De pace was goed, vooral aan het eind van de race, maar wat minder aan het begin toen het ertoe deed in de kwalificatie, maar het is geweldig om een podiumplek te behalen. We starten morgen vierde aan de buitenkant in plaats van derde, dus het zal dan wat moeilijker worden.”
Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P4 in Elite 1):
“We hadden eigenlijk in de kwalificatie iets meer verwacht. In de eerste kwalificatie stond ik P1 met wat nog steeds de snelste tijd is van het weekend, dus met een 12,7 en in de Superpole reden ze een 12,9. Helaas konden we qua bandenspanning en de auto het niet helemaal goed krijgen voor de tweede qualifying, maar we hebben het wel weer goed kunnen maken in de race. Een tweede tijd in de race, dus morgen start ik vanaf P2 in principe. Van vijf naar vier [vandaag in de race], maar wel met een mooi gevecht, dus ik ben er zeker tevreden mee.”
Sebastiaan Bleekemolen, #69 Team Bleekemolen (P16 in Elite 1):
“Ergens klopt er iets niet en we zijn er nog niet achter.” Team Bleekemolen kampte met remproblemen vandaag, waardoor Sebastiaan zich als 24e kwalificeerde. “Ik ben opgeklommen naar een zestiende plaats. Ik heb echt een superleuke race gehad. Mooie gevechten, veel mensen ingehaald, niet alleen mensen die voor mij eruit vlogen, maar die ik zo heb ingehaald. En op dat korte baantje hier – een soort Monaco als het ware, als je praat over kortheid en korte bochtjes – is het me toch gelukt om aardig naar voren te komen, dus dat biedt wel perspectieven voor morgen.” Het team zal focussen om de remproblemen op te lossen, maar als morgen de warm up goed verloopt, hebben ze er veel vertrouwen in.
Lasse Sørensen, #66 Dexwet DF1 Racing (P1 in Elite 2):
“Het is geweldig; in het eerste weekend dat ik NASCAR doe. Ik wil het hele team bedanken, DF1 Racing bedanken. Ze hebben een auto in elkaar gezet die geen problemen gaf, dus ik kon gewoon focussen op een clean race en pushen achter de leiders. Het is ons gelukt, ik ben erg blij voor iedereen. Ik kan niet wachten om morgen weer te racen.”
Myatt Snider, #48 Racing Engineering (P2 in Elite 2):
“Het was erg leuk. De mensen van Racing Engineering hebben een geweldige Ford Performance Mustang meegenomen. Het was best hectisch. Ik had moeite met de handling van de auto op het begin, totdat ik een veel beter gevoel kreeg met de auto. Complimenten aan de crew voor de goede setup. Het kwam aan op een paar gewaagde inhaalacties bij de restarts en ik ben uiteindelijk als tweede gefinisht. Ik had het niet kunnen doen zonder zo’n goede auto. Ik ben tevreden met dit resultaat en ik ga proberen nog één plek beter te eindigen morgen.
In bocht negen maakte ik een three-wide pass. Dit keer bracht ik wat Amerikaanse stock car-stijl van racen mee dat wel acceptabel was. Het was cool om dat te kunnen doen en cool om een auto te hebben die goed genoeg was om dat te kunnen doen. Ik ben erg trots op iedereen in ons team.”
Giorgio Maggi, #50 Hendriks Motorsport (P3 in Elite 2):
Maggi vertelde dat hij sneller was dan de No. 48 van Snider voor hem, maar… “Ik kon geen veilige inhaalactie maken, dus ik wilde liever op de derde plek blijven, omdat ik nog steeds het kampioenschap leidt en ik zou weinig punten verliezen op degenen die voor mij finishten. Ik wilde het liever op safe spelen met de punten.”
Michael Bleekemolen, #69 Team Bleekemolen (P18 in Elite 2):
“Ik reed de qualifying in, nog niet eens vol gas, en ik rem aan het einde van het rechte stuk en ik vlieg er meteen af, omdat ik nog maar 50% van de remmen had, want hij remde alleen achter, dus alsof ik de handrem aantrok; grindbak in, dus geen tijd neer kunnen zetten, net achteraan gestart, wel een aantal plaatsen goedgemaakt, maar ook weer met pompend remmen en overleven… Jammer, want het is zo’n fantastische, mooie klasse. Ik heb even goed genoten van mijn race, want het is heel leuk wat er allemaal gebeurt. Het is een totaal andere dimensie van racen.”