Day pakt record meeste zeges; Dauenhauer nieuwe EuroNASCAR 2 leider
Foto credit: Bart Dehaese
Op de tweede, zonnige dag in Spanje werden een PRO race en de eerste dubbele punten race voor EuroNASCAR 2 verreden met daartussenin de kwalificatie voor de Finals.
Alon Day stond wederom op pole positie voor die EuroNASCAR PRO race met naast hem op de voorste rij PK Carsport teamgenoot Stienes Longin. Dit keer kwam de Israëliër wel ongeschonden door de eerste bocht, maar hij moest de leiding aan Longin afstaan. Loris Hezemans nam een kijkje aan de buitenkant van Day, maar bleef op de derde plek. Bij het uitkomen van de Doohan bocht werd Mauro Trione geraakt door Justin Kunz, maakte een mooie 720 en vervolgde daarna zijn weg.
Day zat de gehele eerste helft van de race hard te pushen achter Longin en door middel van een goede exit uit Aspar, wist hij de Belg te passeren voor de eerste positie. Evgeny Sokolovsky spinde in één van de haarspeldbochten, terwijl Davide Dallara uitviel met pech in de pits. Nicolò Rocca haalde DF1 Racing teamgenoot Lasse Sørensen en Gianmarco Ercoli in en schoof op naar P4.
Olivier Hart blokkeerde linksvoor bij het aanremmen voor de Doohan bocht en moest toekijken hoe Ander Vilariño, Lucas Lasserre en Thomas Ferrando aan hem voorbij kwamen. De Nederlander finishte net een positie buiten de top tien.
Day won de race en pakte daarmee zijn 23e overwinning uit zijn carrière. Hij stond eerst gelijk met Vilariño, maar Day is nu de rijder met de meeste NASCAR Whelen Euro Series zeges ooit. Longin en Hezemans vergezelde hem op het podium, terwijl Rocca, Ercoli, Sørensen, Goossens, Sini, Ferrando en Lasserre de top tien afmaakten. Vilariño viel nog laat uit met pech.
Day breidt zijn leiding in het kampioenschap uit naar veertien punten voor Sørensen, 27 voor Hezemans en 29 voor Ercoli.
In de PRO sessie van de kwalificatie voor de Finals ging de rechtervoorwiel ophanging van de No. 12 Solaris Chevrolet kapot en Francesco Sini schoof van de baan in de Aspar bocht, maar hij wist de auto veilig terug te brengen naar de pits. Alon Day pakte zijn vierde pole positie op rij. Hij was 0.130 seconden sneller dan Loris Hezemans. In de EuroNASCAR 2 sessie viel Vittorio Ghirelli stil met mechanische problemen met nog vijf minuten te gaan, maar hij kwalificeerde zich nog wel op de voorste rij achter Tobias Dauenhauer die 0.236 seconden sneller was.
De eerste EuroNASCAR 2 race van de Finals ging dus van start met twee Hendriks Motorsport Ford Mustangs vooraan. Alessandro Brigatti pakte de derde plek, maar vond de grindbak in bocht vier en dus kwam Dylan Derdaele achter Dauenhauer en Ghirelli met Francesco Garisto vierde en Vladimiros Tziortzis vijfde.
Een divebomb bij het insturen van de Aspar bocht bracht Garisto de derde plek, maar de jonge Italiaan raakte Derdaele en de voorbumper van de No. 98 CAAL Ford kwam vast te zitten in de achterbumper van de No. 48 DF1 – Marko Stipp auto. Terwijl Evgeny Sokolovsky, Martin Doubek en Naveh Talor naar de pits kwamen met schade, spinde Nicholas Risitano in de grindbak bij de Adrián Campos bocht en viel terug van P6 naar P15.
Na enkele ronden werd duidelijk dat Ghirelli drie seconden per ronde langzamer was dan Dauenhauer en hij werd door de een na de ander ingehaald. Op het halverwege punt viel hij buiten de top tien. Giovanni Trione spinde in de elfde bocht, terwijl debutant Zihara Esteban een lekke linker achterband opliep. Leevi Lintukanto viel uit, terwijl Garisto van de tweede naar de zevende plek viel door een drive-through penalty voor het contact met Derdaele.
Het ging van kwaad tot erger voor Garisto, toen hij crashte in de Bernat Martínez haarspeldbocht, terwijl Trione voor de tweede keer in de rondte ging. De mechanische problemen van Ghirelli’s auto speelden ook parten in de race en de kampioenschapsleider zette de No. 18 Ford Mustang aan de kant. Hij werd geklasseerd als zestiende.
Tobias Dauenhauer domineerde de eerste Final race van EuroNASCAR 2 en pakt de leiding over in de puntenstand met een voorsprong van acht punten op Ghirelli. Tziortzis en Landauer profiteerden van de problemen van hun concurrenten om allebei hun eerst podiumplekken te pakken. Pilate, Brigatti, Risitano, Miura, Derdaele, Schultis en Garisto finishten op plekken vier tot en met tien.
Morgenochtend (zondag) zal de titelstrijd beslist worden in de EuroNASCAR 2 klasse. De twee EuroNASCAR PRO Final races zullen in de middag verreden worden op Circuit Ricardo Tormo, waar nog 176 punten te verdienen zijn.