Day pakt tweede zege op rij; Maggi blijft kampioenschapsleider in Elite 2

Nadat er in de nacht fikse stormen getrokken waren over Italië, was het gelukkig weer droog voor de tweede races op Autodromo di Franciacorta.

Florian Venturi viel op zaterdag uit met mechanische problemen vanaf de leiding, maar omdat hij toch de snelste tijd had neergezet, startte hij vandaag weer van Pole position. Bij de start van de Elite 2 race behield de Fransman de eerste positie voor Andre Castro, Giorgio Maggi en Lasse Sørensen. Eric Clément spinde in bocht zes en zou later in de race nog een drive-through penalty krijgen. Michael Bleekemolen stond in de openingsronde achterstevoren en viel uit.

Met nog vier ronden te gaan, ging Maggi iets te wijd in de eerste bocht. Sørensen kon hiervan profiteren om zo de derde plek te pakken. Vooraan was het een foutloze race van Venturi. Hij won uiteindelijk met een voorsprong van maar liefst vijftien seconden. Andre Castro werd tweede en Sørensen maakte het podium af. 

Giorgio Maggi ligt aan de leiding van het Elite 2 kampioenschap met vijf punten voorsprong op Vittorio Ghirelli. Zij zijn de enigen die tot nu toe in alle races in de top tien zijn gefinisht.

Alon Day mocht wederom vanaf de eerste plek beginnen in Elite 1. De voorste rij deelde hij met Loris Hezemans. Bij de start wist Jacques Villeneuve buitenom Marc Goossens te passeren om zo de derde positie te pakken. Hezemans zette de druk er vol op bij de race leider, maar het lukte Day uiteindelijk om een gat te slaan naar de Nederlander die zijn plek moest verdedigen ten opzichte van Villeneuve.

In ronde zeven begon het gevecht tussen Loris en Jacques pas echt. De twee raceten zelfs zij-aan-zij voor meer dan een halve ronde op het krappe circuit. Ook maakten ze nog contact op één van de rechte stukken. Hezemans wist daarna iets weg te rijden van Villeneuve. Het gat tussen hem en Day was opgelopen tot negen seconden.

Luigi Ferrara had schade aan de ophanging van zijn Mustang en samen met Miura, Gabillon, Ferrando, Filgueiras en Sedgwick behoorde hij tot de vroege uitvallers. Op de helft van de race moest Goossens zijn Braxx Racing auto aan de kant van de baan zetten en verloor de vierde plek. Nog geen ronde later moest Gianmarco Ercoli ook opgeven met mechanische problemen, terwijl hij in de top tien lag. Lucas Lasserre had geen problemen en maakte elf plaatsen goed om uiteindelijk als achtste te finishen. Sebastiaan Bleekemolen werd twaalfde.

Nicolò Rocca en Ander Vilariño vochten om de vijfde positie, maar de Italiaan wist de drievoudig kampioen achter zich te houden. Hezemans kwam steeds dichterbij Day, maar de race was niet lang genoeg. De Israëliër pakte zijn tweede overwinning van het seizoen en daarmee ook de leiding in het kampioenschap. Stienes Longin, die vandaag als vierde over de streep kwam, deelt de tweede plek in het kampioenschap met Hezemans, vijftien punten achter Day. Door zijn twee podiumposities dit weekend ligt Villeneuve nu zesde in de stand achter Rocca en Vilariño.

Alon Day, #54 CAAL Racing (P1 in Elite 1):

“Deze race had ik het geluk dat Loris [Hezemans] een bandenstapel raakte en Jacques [Villeneuve] ging met hem het gevecht aan. Op het moment dat ze stopten met vechten, begonnen ze dichterbij mij te komen. Dit keer ging het meer om geluk hebben.

Ik heb een paar keer gewonnen in Brands Hatch, het circuit is geweldig. Maar ik weet dat we nog veel werk moeten doen.”

Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P2 in Elite 1):

“Tegelijkertijd ben ik heel tevreden met P2 natuurlijk, tegelijkertijd denk ik ook dat als ik de auto gewoon heel had gehouden, dan had ik een goede kans gehad om eerste te worden. In ronde drie of vier zat ik heel dicht bij Alon [Day]; ik was eigenlijk sneller, zeker in het begin. In de snelle kink naar links pakte ik iets teveel van het goede en ik reed de hele linker zijkant eraf; geen brake cooling meer, natuurlijk de [bodywork aan de] zijkant was zwaar aan het flapperen.” Hezemans is tevreden met de tweede plek en dat de snelheid er goed in zat, zelfs met de schade.

“Ik en Jacques [Villeneuve] hebben een goed gevecht gehad. Het was echt meer zoals racen in Amerika, dus bumper-to-bumper, wheelbanging. Het was een beetje op de limiet van ons beide waarschijnlijk, maar zeker een mooi gevecht. Eigenlijk toen we elkaar raakten is een stuk van mijn scherm, wat mij denk ik voor een groot deel afremde, omdat het zoveel wind oppakte, vloog er juist af. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik de pace weer een beetje kon oppakken.” Hezemans kijkt uit naar Brands Hatch, zeker na zo’n sterk weekend.

Jacques Villeneuve, #32 Go Fas Racing (P3 in Elite 1):

“Het was close racing, maar niet op de juiste manier. Er werd teveel geblockt. Je moet de kans krijgen om eerlijk geracet te worden. Ik ben wel tevreden, omdat ik denk dat we vandaag de snelste auto hadden op de baan. Onze auto was geweldig door de bochten. Ik kijk uit naar Brands Hatch; het ziet er uit als een leuk circuit en ook leuk op TV.”

Florian Venturi, #32 Go Fas Racing (P1 in Elite 2):

“Gisteren hadden we een probleem met de motor. Het is fijn dat we vandaag wel konden winnen. Het team heeft hard gewerkt, het was een echte team effort. We zijn erg blij.” Venturi kijkt uit naar Brands Hatch, omdat hij daar vorig jaar ook met Go Fas Racing won.

Andre Castro, #24 PK Carsport (P2 in Elite 2):

“Het was een goede en kalme race. Na de eerste bochten vestigde ik me op de tweede plek. Het was de eerste keer dat we geen Safety Cars hadden. Ik wist in een ritme te blijven en een voorsprong op P3 te houden. Florian [Venturi] zat op een ander niveau en was erg snel.

Het circuit leren op vrijdag is vaak lastig. We verloren tijd, omdat ik stil viel in beide vrije trainingen. Ondanks dat alles hebben we het goed gedaan.” Castro vertelt ook dat hij op iRacing het circuit van Brands Hatch zal oefenen.

 

Dit vind je misschien ook leuk...