Day zegeviert in regenchaos op Most en Dauenhauer domineert de EuroNASCAR 2-divisie

Foto credit: Bart Dehaese & Klemen Sofrić

De NASCAR Whelen Euro Series reist af naar Tsjechië voor het derde raceweekend van het seizoen op het snelle circuit van Autodrom Most. Met eerst zon en daarna regen, pit stops en ongelukken was Race 1 van de EuroNASCAR PRO-divisie een van de meest chaotische NASCAR-races ooit. Alon Day (CAAL Racing) kwam daar uit als de winnaar, ondanks een spin. Loris Hezemans (Hendriks Motorsport) verloor veel tijd in de pitstraat en moest het doen met een zevende finishpositie. In de EuroNASCAR 2-divisie was het Tobias Dauenhauer (Hendriks Motorsport) die domineerde en zijn leiding in het kampioenschap daarmee uitbreidt.

Hezemans mocht de eerste race van de PRO-divisie vanaf pole positie aanvangen en behield de leiding in de openingsfase. Jacques Villeneuve (Academy Motorsport) startte als tweede, maar spinde in de eerste chicane door een tik van achter. Vittorio Ghirelli (Hendriks Motorsport) schoof op van P5 naar P2 voor Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen), Andrea Nori (Not Only Motorsport) en Alon Day (CAAL Racing). Nori ging voorbij aan Bleekemolen en wilde ook meteen Ghirelli passeren, maar hij raakte zijn landgenoot. Ghirelli spinde en ook Day ging in de rondte, nadat hij werd geraakt door Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport).

Een al ontzettend spannende race werd ineens knotsgek, toen er regen begon te vallen. Nori pakte de leiding af van Hezemans met een agressieve actie in een snelle knik naar links. De Nederlander zocht vervolgens de pitstraat op voor regenbanden. Bijna iedereen zou hem volgen in de ronden daarna. Iannetta, Villeneuve, Francesco Sini (Solaris Motorsport) en Henri Tuomaala (Iceboys – DF1 Racing) durfden het langst buiten te blijven, maar toen het echt met bakken uit de hemel kwam, waren ook zij gedwongen een stop te maken.

De Safety Car moest op de baan komen. Federico Monti (Academy Motorsport) en Sini stonden allebei vast in de grindbak. Bij CAAL Racing hadden ze de beste pit stop gemaakt en dat bracht Day aan de leiding. Na de herstart reed de Israëliër meteen weg van het veld in de slotfase en hij won de race. Day was ontzettend blij, omdat na een moeizame start en die spin hij absoluut niet had verwacht de zege te kunnen pakken. Gianmarco Ercoli (CAAL Racing) en Marc Goossens (DF1 Racing) maakten het podium af.

Ghirelli kwam terug naar de vierde plaats voor Nicolò Rocca (DF1 Racing), Frédéric Gabillon (RDV Compétition), Giorgio Maggi (Hendriks Motorsport), Hezemans, Lucas Lasserre (Speedhouse) en Bleekemolen. Villeneuve moest het doen met de elfde positie, terwijl Nori als veertiende over de streep kwam.

Dauenhauer leidde een veld van twintig auto’s voor de single-file start van de EuroNASCAR 2-race die op een natte baan begon, maar die zou later wat opdrogen. De Duitser miste de eerste chicane en reed door de grindbak, maar hij behield de eerste positie voor Advait Deodhar (CAAL Racing), die vanaf P4 kwam, Martin Doubek (Hendriks Motorsport), Simon Pilate (DF1 Racing) en Francesco Garisto (42 Racing). Achterin het veld kwamen DF1 Racing-teamgenoten Justin Kunz en Ian Eric Wadén elkaar tegen. Naveh Talor (Not Only Motorsport) liep schade op vanaf de vijfde startpositie en viel later uit.

Ook een uitvaller was Vladimiros Tziortzis (Academy Motorsport). De Cyprioot kwalificeerde zich als derde, moest vervolgens achteraan starten door een probleem met de auto en het team kon die problemen niet verhelpen. Hij moest opgeven na een spin in de vijfde ronde. De teruggekeerde Luxemburger Gil Linster (DF1 Racing) was op weg naar een goede klassering, maar ook hij zette zijn auto stil langs de baan.

Niemand kon tippen aan Dauenhauer. Hij won voor de vijfde keer in EuroNASCAR 2. Deodhar en Doubek maakten het podium af voor Leevi Lintukantu (Iceboys – DF1 Racing), Pilate, Massimiliano Lanza (CAAL Racing), Garisto, Yevgen Sokolovskiy (Marko Stipp Motorsport), Paolo Valeri (Vict Motosport) en Alberto Panebianco (Not Only Motorsport).

Alon Day

“Deze overwinning is voor CAAL Racing. Ze deden het geweldig tijdens de pit stop. De eerste paar ronden waren moeilijk, zeker ook omdat iemand tegen mij crashte, waardoor ik spinde. Ik kwam terug de baan op rond de vijftiende positie. Vervolgens kwam de regen en ik vocht terug naar de zege. Ik hou echt van racen in de regen, ondanks dat ik uit een woestijnland kom waar het normaal veertig graden is, en toch hou ik van de regen. Het is een geweldige overwinning en ik ben heel dankbaar om voor CAAL Racing te rijden. Ze hebben het ontzettend goed gedaan vandaag.” Day vertelde ook dat hij wel een beetje nerveus was om Ercoli in zijn achteruitkijkspiegel te zien, wetende dat Ercoli ook goed is in natweersomstandigheden.

Marc Goossens

“Het was een goeie dag. Het was niet zo goed begonnen met de kwalificatie. We vonden [de snelheid] niet in de kwalificatie, dus het was een beetje gokwerk naar de race toe. Tijdens de race was het meteen duidelijk dat het heel vroeg ging regenen. Toen die andere jongens besloten om naar binnen te rijden, dacht ik dat ik nog wel twee rondjes kon redden op die slicks. Ik heb het ook op die manier gedaan. Twee rondjes blijven rijden, waardoor mijn tempo op die slicks veel hoger lag dan wat die jongens nadien pas konden doen in de regen met koude regenbanden. Daar hebben wij het verschil kunnen maken.” Het was niet zozeer de snelheid, maar meer de ervaring van de Belg wat hem een podium opleverde.

Loris Hezemans

“Vanaf pole positie de eerste paar ronden goed de gap kunnen managen met de auto’s achter me. Toen zag ik dat het begon te regenen, dus ik was eigenlijk de eerste auto de pits naar binnenging. Vanaf toen ging het eigenlijk fout. Ten opzichte van de andere teams hebben we veertig seconden verloren met onze bandenwissel, waardoor ik naar buitenreed op P16, dus zelfs mensen die twintig seconden later dan ik de pitstraat inkwamen, zijn uiteindelijk twintig seconden eerder weer naar buiten gegaan. Dan moet je vanaf P16 proberen naar voren te komen. Dat is al niet makkelijk en dan hadden we ook nog de ruiterwisser die het ook niet deed, dus bepaalde dingetjes die gewoon niet klikten.” Hezemans kwam uiteindelijk terug van P16 naar P7, maar toch is de Nederlander gefrustreerd. De pace zit er wel heel goed in en morgen zijn er genoeg kansen weer vanaf de derde startpositie.

Tobias Dauenhauer

“Bij de start maakte ik een klein foutje, maar daarna lukte het om een gaatje te slaan naar de tweede plek. De auto was perfect, de team heeft geweldig werk geleverd. Ik ben dankbaar en blij. Weer een overwinning voor dit seizoen, goeie punten voor het kampioenschap… en ik heb ervan genoten. Ik kijk uit naar de tweede race morgen.” De Duitser pushte hard in de slotfase om de snelste ronde van de race vast te leggen en dat is gelukt. Hij heeft wederom pole positie morgen.

Dit vind je misschien ook leuk...