Hezemans en Doubek winnen op zaterdag in Kroatië na straffen voor leiders

Foto credit: Stephane Azemard

De NASCAR Whelen Euro Series begint de tweede helft van het seizoen op Automotodrom Grobnik in Kroatië. Het voormalige MotoGP-circuit organiseert EuroNASCAR voor de tweede keer, nadat het in 2020 de vervangende ronde was van de toen gecancelde NASCAR GP Czech Republic. Loris Hezemans (Hendriks Motorsport) kreeg de overwinning in handen in de PRO-divisie na een straf voor Gianmarco Ercoli (CAAL Racing). In de EuroNASCAR 2-divisie was het hetzelfde verhaal. Martin Doubek (Hendriks Motorsport) zegevierde na een straf voor teamgenoot Tobias Dauenhauer.

Hezemans mocht Race 1 van de PRO-divisie van pole positie aanvangen, maar hij verloor de leiding aan Ercoli bij de start. Vittorio Ghirelli en Giorgio Maggi, allebei uitkomend voor Hendriks Motorsport, sloten aan voor Jacques Villeneuve (Academy Motorsport). In de openingsfase reden Ercoli en Hezemans samen weg van de rest van het veld. Halverwege de race begonnen de Italiaan en de Nederlander het uit te vechten en dat zorgde ervoor dat Ghirelli, Maggi, Villeneuve en Alon Day (CAAL Racing) weer terug konden komen. De strijd werd echter onderbroken door een Safety Car-periode, toen Not Only Motorsport-rijders Davide Dallara en Nicolo Gabossi van de baan schoten in aparte incidenten.

Na de herstart behield Ercoli de eerste plek voor Hezemans en Ghirelli. Maggi verloor posities aan Villeneuve, Lucas Lasserre (Speedhouse) en Day. De Zwitser zou uiteindelijk uitvallen met mechanische problemen. Ercoli kwam als leider over de finish, maar hij bleek de start niet op de correcte manier te hebben uitgevoerd en dat leverde hem een straf van tien seconden op. Hezemans werd als winnaar uitgeroepen en stond samen met Ghirelli en Villeneuve op het podium. Lasserre en Day maakten de top vijf af voor Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport), Nicolò Rocca (DF1 Racing), Marc Goossens (DF1 Racing), Ulysse Delsaux (RDV Compétition) en Ercoli. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) werd geklasseerd als twaalfde.

Dauenhauer begon de EuroNASCAR 2-divisie zaterdagrace vanaf pole positie. Hij deelde de voorste rij met Vladimiros Tziortzis (Academy Motorsport). De Cyproot zag Doubek aan zich voorbijgaan, maar hij hield nog wel vast aan P3 voor Simon Pilate en Justin Kunz die beiden uitkwamen voor DF1 Racing. Dauenhauer kreeg een drive-through penalty, omdat er te laat een band werd gewisseld op de grid. Doubek kon daardoor zijn derde zege van het seizoen pakken voor Tziortzis. Pilate leek op weg te gaan naar het podium, maar viel met veel schade uit in de laatste ronde, wat Kunz de derde plek gaf.

Alberto Panebianco (Not Only Motorsport) en Advait Deodhar (CAAL Racing) finishten in de top vijf. Dauenhauer kwam als zesde over de streep voor debutant Melvin de Groot (Team Bleekemolen) die drie plekken goedmaakte om als zevende te finishen en de Legend Trophy te winnen. Francesco Garisto (42 Racing) werd achtste voor Gil Linster (DF1 Racing) en Massimiliano Lanza (CAAL Racing).

Hezemans en Dauenhauer zetten vandaag de snelste rondetijd neer in hun races en hebben daarmee pole positie voor morgen. Het zal een zeer natte dag worden op Automotodrom Grobnik.

Loris Hezemans

“Ik ben heel tevreden met het resultaat vandaag. Uiteindelijk hebben we het maximale eruit kunnen halen. Vijfde pole van het seizoen en daar nog bij een vierde overwinning. Ik ben zeker tevreden met mijn eigen prestaties. Hiervoor was kwalificatie altijd een iets minder punt van mij. Dat is nu goed verbeterd. De auto voelde heel goed aan. Ik denk dat we er nog steeds een klein beetje aan kunnen werken, maar morgen is er best wel veel regen. We waren ook redelijk snel in de regen, dus laten we hopen dat we zo verder door kunnen gaan met dit momentum.”

Vittorio Ghirelli

“We nemen de punten voor de tweede plek, het is zoals het is. Het was een goede race, aangezien ik moeite had met de balans en de remmen van de auto. We hebben het nog niet kunnen oplossen. Met de problemen die we hadden, was tweede het beste resultaat dat we konden behalen. Ik ben blij met het resultaat en ik ga met zelfvertrouwen morgen tegemoet. Hopelijk regent het, omdat dat alles wat meer gelijk maakt. Dan gaan we plezier beleven. Ik was namelijk het snelst in de natte trainingssessie. Ook op Most was ik eerste in de trainingen. Ik denk dat we wel een goede balans hebben voor nat weer. Ik hou van racen in de regen, omdat het de race op z’n kop kan zetten. Ik zal tot het einde vechten en nooit opgeven.”

Jacques Villeneuve

“Ik was niet blij met de kwalificatie. Ik was het circuit aan het leren, maar gebruikte mijn banden volledig op het verkeerde moment. Toen in de race had ik wel de snelheid. Het was erg leuk om hier te racen, vooral bij de start. Op het podium komen, is altijd een goeie manier om de dag af te sluiten. Ik start morgen als zesde en het gaat regenen, dus het zal een andere race worden. Het circuit is echt heel leuk. Het is uitdagend om op te racen, maar erg plezierig om op te rijden.”

Melvin de Groot

“Ik begin even bij het eind, want ik stapte toch een beetje teleurgesteld uit de auto, omdat er in de laatste ronde een auto voor me kapot was gegaan en diegene keek niet in zijn spiegels en sneed me volledig af. Hij moet ook naar de wedstrijdleiding en zal wel een straf krijgen; dat kan niet anders. Daardoor vloog ik eraf in de laatste ronde en dat is natuurlijk wel balen. Ik verloor daardoor twee plekken. Anders had ik nog op plek vijf gestaan. Maar goed, dat hoort erbij, het is niet anders.” De debutant legde verder uit dat hij veel bezig was met de auto en het circuit leren. “Het is natuurlijk even wennen en die laatste paar tienden vinden is wel lastig. We hebben nog niet de juiste setup in de auto gevonden. We hebben nog steeds veel onderstuur, waardoor je niet alles kan doen wat je graag wil doen met de auto. Dus dat zijn we aan het zoeken, dat zijn wat kleine problemen.”

De Groot vindt EuroNASCAR wel een erg leuk kampioenschap: “Het is een te gek, gaaf gebeuren. Met name de opwarmronde dat je het rechte stuk opkomt, allemaal op elkaars bumper met een metertje ertussen dat je denkt “Mijn God, wat gebeurt hier!” En dan de start. Je ziet natuurlijk helemaal niks, want die dingen zijn hartstikke groot, dus het is ook een beetje gokken waar je de auto neer gaat zetten. Ik had gelukkig een heel goede start. Ik pakte er een stuk of drie in de eerste bocht en daarna nog eentje. Dus dat was allemaal goed. Een heel leuke ervaring. De baan is te gek, de auto is gaaf, het team is goed bezig, dus ontzettend leuk.” De Team Bleekemolen-rijder hoopt dat het morgen veel regent.

Dit vind je misschien ook leuk...