Hezemans wint EuroNASCAR 2 ondanks straf en Ercoli slaat terug in PRO op Vallelunga

De zondagsraces van de NASCAR GP Italy sloten het weekend op Autodromo Vallelunga Piero Taruffi af op spectaculaire wijze. Liam Hezemans (Hendriks Motorsport) maakte gebruik van de fouten die de leiders maakten om zelf vooraan te komen in de EuroNASCAR 2-divisie. De Nederlander reed vervolgens een groot genoeg gat, waardoor een straf hem geen pijn kon doen en hij won voor de tweede maal dit seizoen. Gianmarco Ercoli (CAAL Racing) pakte de eerste plek bij de start in de PRO-divisie en zegevierde na op de zaterdag nog buiten de top twintig te zijn geëindigd door een lekke band.

Foto credit: Klemen Sofrić

Door een slechte start van polesitter Alberto Naska (CAAL Racing) ging Vladimiros Tziortzis (Academy / Alex Caffi Motorsport) aan de leiding in de openingsfase van de EuroNASCAR 2-race voor Martin Doubek (Hendriks Motorsport), Tuomas Pöntinen (Team Bleekemolen), Naska en Hezemans. Na vier ronden was de pret echter al voorbij voor de Cyprioot: Tziortzis moest opgeven met motorproblemen. Naska haalde Pöntinen in en jaagde vervolgens op Doubek. De auto’s van de twee haakten elkaar in een van de haarspeldbochten en Naska en Doubek schoten van de baan, waardoor Pöntinen de eerste plek kon overnemen, maar tegelijkertijd werd de Fin gepasseerd door Hezemans. De coureurs in de EuroNASCAR 2-divisie maakten er dus een wilde ochtend van.

Hezemans kreeg een straf van tien seconden aan zijn broek voor contact met Naska vroeg in de race. De Nederlander moest dus een groot gat zien te slaan naar Pöntinen en dat deed hij: hij kwam 11,415 seconden voor de Team Bleekemolen-rijder over de streep. Paul Jouffreau (SpeedHouse) pakte zijn allereerste podium voor Ulysse Delsaux (RDV Compétition). Naska kon nog terugvechten naar een vijfde finishpositie. Christian Malchárek (PK Carsport), Patrick Schober (Double V), Gil Linster (CAAL Racing), Néo Lambert (SpeedHouse) en Yevgen Sokolovskiy (Marko Stipp Motorsport) maakten de top tien af. Melvin de Groot (Team Bleekemolen) ving de race aan vanaf P11, reed naar voren en was op weg naar een top vijf-resultaat, maar spinde in de slotfase om vervolgens weer als elfde het zwart-witgeblokt te zien. Michael Bleekemolen (Team Bleekemolen) werd geklasseerd als achttiende en Doubek als 22e.

Ercoli had een uitstekende start in de PRO-divisie en ging meteen voorbij aan polesitter Alon Day (PK Carsport). Giorgio Maggi (Race Art Technology) verloor de derde positie aan Nicolò Rocca (CAAL Racing), maar de Zwitser wist nog wel Doubek achter zich te houden. De Safety Car verscheen in ronde twee op de baan, omdat Not Only Motorsport-teamgenoten Vittorio Ghirelli en Davide Dallara elkaar waren tegengekomen in een van de haarspeldbochten en ook Claudio Remigio Cappelli (MK1 Racing – RaceArt Technology) was er weer bij betrokken. Tijdens de neutralisatie lag er plots debris op de baan en Jonne Rautjärvi (Team Bleekemolen) kwam tot stilstand met mechanische problemen. Toen de race eindelijk weer verder kon, ging het toch weer fout. Marc Goossens (SpeedHouse) en Thomas Ferrando (Double T by MK1 Racing) zochten de grindbak op, terwijl Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) en Hezemans elkaar raakten wat zorgde voor een accordeonongeluk. Onder andere Frédéric Gabillon (RDV Compétition), Massimiliano Lanza (CAAL Racing), Dario Caso (Vict Motorsport) en Christoph Lenz (Racingfuel Motorsport) liepen ook schade op.

Ercoli ging de slotfase in, vechtend om de overwinning met Day en Rocca. De laatstgenoemde viel net voor het einde uit en viel buiten de top twintig. Ercoli pakte zijn eerste overwinning van 2022 voor Day, Maggi, Doubek en Alexander Graff (SpeedHouse). Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport), een netjes op P7-gefinishte Henri Tuomaala (Team Bleekemolen), Sokolovskiy, Gabillon en Fabrizio Armetta (The Club Motorsport) maakten de top tien af. Bleekemolen werd uiteindelijk zestiende, terwijl Hezemans het moest doen met P23.

De NASCAR Whelen Euro Series is nu op de helft van het seizoen en gaat de zomerstop in. We zien de V8-monsters op 3 en 4 september weer terug op Autodrom Most in Tsjechië.

Dit vind je misschien ook leuk...