Nascar Whelen Euro Series rules package 2019 bekend gemaakt

De Nascar Whelen Euro Series blijft aan de weg timmeren om de races nog mooier, spannender en beter te maken. Vanmorgen maakten ze hun wijzigingen voor 2019 bekend. Zo zal er met een nieuwe band gereden gaan worden, de lengte van de Elite 1 races zijn langer, de kwalificatie voor de Elite 2 is aangepast en een aerodynamische aanpassing van de achterspoiler.

General Tire zal hun debuut gaan maken en de series in 2019 gaan voorzien van banden. Iedere coureur krijgt voor het 2019 seizoen de beschikking over een totaal van 20 slicks voor alle kwalificaties en races. Voor de trainingen geldt geen maximum voor het aantal te gebruiken banden.

De auto’s zullen voorzien gaan worden van een nieuwe achterspoiler gemaakt van staal en polycarbonaat. Dit laatste is vooral gedaan om de rijders een zicht te geven vanuit hun achteruitkijkspiegel. Tevens is er door Team FJ een nieuwe schokdemper ontwikkelt die de teams meer mogelijkheden geven voor de afstelling van hun auto.

De races voor de Elite 1 races worden verlengt van 60 km naar 75 km wat meer spanning moet gaan bieden aan het einde van de races. Rijders zullen dus beter met hun auto en banden om moet gaan om op het einde nog competitief te zijn. Voor de Elite 2 heeft men de kwalificatie qua verlengt. In plaats van de 12 minuten krijgen ze 20 minuten de tijd om zich te plaatsen voor de superpole waarin de snelste 12 rijders strijden om de pole. De kwalificatie voor de Elite 1 blijft onveranderd met 12 minuten kwalificatie en 5 minuten voor de superpole.

Voor de Nederlandse fans, het format voor de races van round 4 op Raceway Venray zijn ook bekend gemaakt. Zo zal de Elite 2 race op zaterdag 13 juli verreden gaan worden met een racelengte van 75 ronden. De Elite 1 zal zondag 14 juli hun race rijden met maar liefst 100 ronden. Dat belooft een spektakel te worden worden op Raceway Venray. True ovalracing zoals het hoort in NASCAR.

Het seizoen gaat op 13 en 14 april 2019 van start op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia.

Geschreven door: Mark van Lankvelt

Dit vind je misschien ook leuk...