Perfect resultaat in eerste races van 2021 op Valencia voor No. 7 Hendriks team met Hezemans en Doubek
Foto credit: Bart Dehaese
Circuit Ricardo Tormo nabij Valencia speelt gastheer voor de seizoensopeners van de NASCAR Whelen Euro Series. Het was een perfect begin van het NASCAR GP Spain-weekend voor het No. 7 team van Hendriks Motorsport. Loris Hezemans pakte pole positie en de overwinning in de PRO-klasse achter het stuur van de Orion-gesponsorde Ford Mustang. Martin Doubek herhaalde dat in EuroNASCAR 2.
Hezemans startte dus vooraan voor Race 1 van de EuroNASCAR PRO-klasse. De Nederlander deelde de eerste rij met Alon Day. De Israëliër miste alle vrije trainingen, omdat veel vluchten van zijn thuisland naar Spanje geannuleerd waren. Desondanks had de CAAL Racing-rijder een goede start. Day ging buitenom Hezemans om de leiding te pakken in de openingsfase, terwijl Nicolò Rocca (DF1 Racing) voorbij Gianmarco Ercoli (CAAL Racing) ging voor de derde plek. Jacques Villeneuve (Academy Motorsport) maakte vijf posities goed om op P6 terecht te komen. Giorgio Maggi (Hendriks Motorsport) viel uit met pech vanaf P8. Ercoli ging weer terug voorbij Rocca en zette de jacht in op de leiders.
In de vierde ronde ging Hezemans buitenom Day in de Doohan-bocht en hij pakte weer de leiding. Ook Ercoli kwam even voorbij Day, maar de laatstgenoemde nam gauw weer de tweede plek in. Ercoli bleef de druk er op zetten bij Day en met nog zes ronden te gaan, kon de Italiaan er definitief voorbij. Thomas Ferrando (Academy Motorsport) passeerde Vittorio Ghirelli (Hendriks Motorsport) om in de top vijf terecht te komen. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) lag de gehele race in de top tien, maar werd een late uitvaller met ophangingsproblemen.
Hezemans won voor de tweede maal op Circuit Ricardo Tormo met meer dan twee seconden voorsprong op Ercoli. Ook zette hij de snelste rondetijd neer en zal dus wederom vooraan starten in de race op zondag. Day, Ercoli en Lasserre kregen na de race een straf van vijf seconden voor het te vaak overschrijden van de track limits. Rocca is daardoor geklasseerd in P2, Ercoli in P3, Ferrando in P4 en Day in P5 voor Ghirelli, Villeneuve, Lasserre, Marc Goossens (DF1 Racing) en Luigi Ferrara (42 Racing).
Doubek zette de snelste tijd neer in de kwalificatie voor Race 1 van de EuroNASCAR 2-klasse. Alina Loibnegger (Solaris Motorsport) en Paolo Valeri (Vict Motorsport) hadden contact in de kwalificatie, waardoor hun teamgenoten Francesco Sini en Dario Caso de PRO-race als testsessie gebruikten, maar de twee Chevrolet Camaro’s stonden voor deze race gewoon op de grid. Doubek hield vast aan de leiding bij de start, terwijl Hendriks Motorsport-teamgenoot Tobias Dauenhauer de tweede plek pakte van Vladimiros Tziortzis (Academy Motorsport). Na slechts twee ronden was de top drie volledig weggereden van de rest van het veld, aangevoerd door Pierluigi Veronesi (Double V Racing) en Advait Deodhar (CAAL Racing). Naveh Talor (Not Only Motorsport), die ook was getroffen door de geannuleerde vluchten naar Spanje, klom al gauw op van de laatste plaats naar P14.
Terwijl Tziortzis de druk er op zette bij Dauenhauer, zat Justin Kunz (DF1 Racing) dicht achter Deodhar. Op het rechte stuk kreeg Kunz een klapband linksvoor en de Duitser moest opgeven met veel schade aan het bodywork. Met nog vier ronden te gaan, kwam Tziortzis voorbij Dauenhauer en de Cyprioot lag weer tweede. Talor was ondertussen opgeklommen naar P9. In de slotfase kwam Didier Bec (RDV Compétition) vast te staan in de grindbak na een ambitieuze inhaalpoging aan de buitenkant van Arianna Casoli (CAAL Racing) in bocht acht. Ook Simon Pilate (DF1 Racing) spinde en kwam vast te staan, voordat Deodhar buiten de top vijf terechtkwam en ook spinde en uitviel.
Doubek pakte zijn derde EuroNASCAR 2 overwinning. Tziortzis, Dauenhauer, Veronesi en Max Lanza (CAAL Racing) maakten de top vijf af. Talor finishte indrukwekkend op de zesde positie voor Thomas Krasonis (Academy Motorsport), Francesco Garisto (42 Racing), Alberto Panebianco (Not Only Motorsport) en Yevgen Sokolovskiy (Marko Stipp Motorsport). Michael Bleekemolen en de No. 69 Team Bleekemolen Ford Mustang konden niet deelnemen aan de race.
Sebastiaan Bleekemolen
“Een slecht begin… Ik had bij de start een beetje pech dat ik ingesloten zat en ik moest ook weer even wennen aan al dat geweld om me heen met al die jonge gasten; we zijn er een jaartje tussenuit geweest. Maar op zich ging het wel goed. Ik zat eigenlijk klem achter twee witte auto’s waar ik niet voorbij kon, terwijl ik ietsje sneller was. Dus dat schoot niet op. Toen brak er helaas een bout van de ophanging, waardoor de ophanging tegen het potje van de stuurbekrachtiging ging, dus de olie ging eruit. Dat is een flinke reparatie die we moeten doorvoeren tussen de races. Het leek allemaal te werken, maar de nieuwe stuurpomp die we erop hadden gezet, was schijnbaar stuk. Dus we wilden wegrijden voor [de EuroNASCAR 2] race en [we hadden] geen stuurbekrachtiging, niks. We moesten dus opgeven op niks af, omdat we een nieuw gekocht onderdeel hebben dat stuk geleverd is, dus ja… Dat is wel heel erg balen, want daar kan je natuurlijk helemaal niks aan doen, dat kan je ook niet voorzien. Over het algemeen wel tevreden over vandaag. Ik start morgen als het goed is zesde; dat kwam omdat ik een redelijke tijd had gereden in de race, maar goed, ik denk dat er nog meer in had gezeten ook. Ik ben erg tevreden met hoe het gaat, alleen jammer van de pech die we in de race hebben. Zo’n mega dikke bout en dan breken er twee… Is het nou van schade of iets dat eerder vervangen had moeten worden… Het is niet iets dat vaak voorkomt, want de organisatie kent dat euvel ook niet. Morgen weer met frisse moed de auto in.”