Rocca wint seizoensopener na late deal met CAAL; Tziortzis zegeviert in EuroNASCAR 2 in Valencia

Met een recordaantal inschrijvingen, maar liefst 37 auto’s, begon seizoen 2022 van de NASCAR Whelen Euro Series vandaag op Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Na verrassende resultaten in de kwalificatie op de zaterdagochtend pakte Nicolò Rocca (CAAL Racing) de leiding bij de start en daar hield hij de rest van de PRO-divisie race aan vast. Tobias Dauenhauer (Hendriks Motorsport), Alexander Graff (SpeedHouse) en Alon Day (PK Carsport) waren ook erg snel en in een treintje van vier kwamen ze dicht achter elkaar over de streep. Vladimiros Tziortzis (Academy / Alex Caffi Motorsport) domineerde in de EuroNASCAR 2-divisie.

Foto credit: Bart Dehaese

Graff had pole positie voor de PRO-divisierace met Rocca naast hem op de eerste rij voor Gianmarco Ercoli (CAAL Racing), Dauenhauer, Frédéric Gabillon (RDV Compétition), Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport), Marc Goossens (SpeedHouse), Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen), Giorgio Maggi (Race Art Technology) en Patrick Lemarié (Academy / Alex Caffi Motorsport). Lemarié zette de snelste tijd neer, maar hij bleek toen de track limits overschreden te hebben. Dat gold ook voor Day die daarom vanaf P16 de race moest aanvangen. Rocca reed vorig jaar voor DF1 Racing, maar de Head of Motorsport van het Oostenrijkse team overleed vorige maand. Hij verhuisde naar Double V, toen bleek dat DF1 Racing geen auto’s ging inzetten. Op het laatste moment kreeg Rocca toch nog een deal voor elkaar om in de No. 56 Chevrolet van CAAL Racing, een competitievere équipe dan Double V, te stappen.

Rocca had de beste start en pakte de eerste plek en ook Dauenhauer ging voorbij aan Graff. Goossens schoof op naar P4 voor Iannetta en Maggi, terwijl Gianmarco Ercoli ver terugviel en uiteindelijk 26e werd met mechanische problemen. Bleekemolen en Lemarié kwamen met elkaar in aanraking en moesten de pits bezoeken met schade. Toen de Safety Car op de baan kwam om de gestrande Dario Caso (Racers Motorsport) uit de grindbak te halen, had Day zich al opgewerkt naar de achtste positie. Day maakte nog eens twee plekken goed in een korte stint tussen twee neutralisaties door, toen de Safety Car wederom nodig was. Ditmaal waren het Bernardo Manfrè (MK1 Racing – RaceArt Technology), Nicolò Gabossi (Not Only Motorsport) en Riccardo Romagnoli (The Club Motorsport) die contact hadden en in de grindbak stonden in de eerste bocht. Manfrè’s teamgenoot in de andere Shadow, Claudio Remigio Cappelli, viel uit na een spin, terwijl hij in de top tien reed.

Ook de laatste herstart wist Rocca te overleven en hij won de eerste race van het weekend voor Dauenhauer en Graff. Day werd vierde, nadat Goossens uitviel met pech. De Israëliër was ook Iannetta al gepasseerd die in de laatste ronde schade opliep en het moest doen met P14. Achter Day werd regerend EuroNASCAR 2-kampioen Martin Doubek (Hendriks Motorsport) vijfde na als twaalfde te zijn begonnen. Gabillon, Maggi, Lucas Luhr (Racingfuel Motorsport), Massimiliano Lanza (CAAL Racing) en Gustas Grinbergas (Buggyra ZM-MFT Racing) maakten de top tien af.

In de EuroNASCAR 2-divisie leidde Tziortzis van start tot finish op weg naar zijn allereerste overwinning. Rookie-rijder en bekende YouTuber Alberto Naska (CAAL Racing) werd tweede voor Doubek. Het was een geweldige comeback van de Tsjech die ook als derde begon, maar in de eerste ronde bijna buiten de top tien zakte, nadat hij was gespint na contact met Leonardo Colavita (Racers Motorsport) en Alfredo De Matteo (MK1 Racing – RaceArt Technology). Gil Linster (CAAL Racing) en Ulysse Delsaux (RDV Compétition) maakten de top vijf af voor Liam Hezemans (Hendriks Motorsport). Melvin de Groot (Team Bleekemolen) werd achtste algemeen en won de Legend Trophy. Michael Bleekemolen (Team Bleekemolen) kon niet kwalificeren, omdat Ian Eric Wadén in de PRO-divisie kwalificatie was gecrasht in zijn auto. Hij moest het helaas doen met P31.

Nicolò Rocca

“Het was een goede race, het is fijn om terug bij CAAL te zijn en ze gaven me een geweldige auto. Ik focuste me op de auto op de baan houden en de herstarts. Het lukte me om Alex[ander Graff] bij de start te passeren en vanaf toen ging het erom dat ik die positie vast moest houden en de auto thuisbrengen. Ik focuste me niet op de snelste ronde proberen te zetten [voor de grid voor de race morgen], ik wilde gewoon winnen. Morgen is er weer een race, dan begin ik van iets verder naar achter, maar met deze auto is het makkelijk om ook daar een goed resultaat uit te halen. Bij CAAL Racing voelt het als een familie en het is fijn om daar terug te zijn.”

Tobias Dauenhauer

“Ik voel me goed op dit moment, na als tweede te zijn gefinisht in Race 1 in Valencia in mijn debuut in de PRO-klasse. En natuurlijk ook P1 in de Junior-klasse. Het is een perfect begin van het seizoen, met dank aan het team die ontzettend goed werk heeft geleverd. Ik had best wat up-en-downs de afgelopen dagen, maar ik ben superblij nu met dit resultaat.”

Alexander Graff

“Om terug te komen in Valencia na drie jaar niet in EuroNASCAR te hebben geracet, op een gaststart in Brands Hatch vorig jaar na, en de auto op pole te zetten… daar dachten ik en het team niet eens aan. Dus daar was ik ontzettend blij mee. Natuurlijk ben je dan minder tevreden als je derde wordt, nadat je vanaf pole bent gestart, maar we kijken naar het grote plaatje. Het is pas de eerste race van het seizoen. Ik was niet tevreden over de start en ik wilde het ook rustig aanpakken en [na P1 te zijn kwijtgeraakt aan Rocca] proberen terug te komen naar voren. Er waren te veel Safety Car-periodes echter en daar waren mijn kansen mee verkeken. Aan het eind van de dag ben ik toch wel blij met de derde plek. Het is mijn eerste podium in de PRO-divisie in de eerste race met dit team [SpeedHouse].”

Dit vind je misschien ook leuk...