Vierde zege op rij voor Hezemans; Sørensen wint in Elite 2

Giorgio Maggi zette de snelste rondetijd neer op zaterdag en dus startte hij vanaf Pole position voor de tweede Elite 2 race. Lasse Sørensen merkte op dat Maggi’s auto een goede pace heeft aan het einde van de race en hij wist dus dat hij vroeg moest aanvallen en dat deed hij. Bij de start ging de Deen buitenom de Hendriks Motorsport Ford Mustang om zo de leiding te pakken. Hugo de Sadeleer, Alessandro Brigatti en Martin Doubek sloten aan op de derde, vierde en vijfde plaats, respectievelijk. Ben Creanor crashte in de Sachs Kurve en dat zorgde voor een Safety Car.

Bij de herstart bleef de top vier onveranderd. Doubek verloor een aantal posities, voordat hij een tikje kreeg van Nicholas Risitano. Maggi had een betere exit in de Mercedes-bocht en ging zij-aan-zij met Sørensen, terwijl achter hen Brigatti voorbij De Sadeleer wist te komen. Toen Maggi wijd ging in de Sachs Kurve, kon Brigatti meteen doorschuiven naar de tweede plek. Maar deze gevechten gebeurden net voordat de Safety Car wederom de baan op moest komen en dus zouden de posities gereset worden. De caution kwam door een crash waarbij Andre Castro, Mirco Schultis en Pol Van Pollaert betrokken waren.

Sørensen behield de leiding toen de race weer herstart werd. De Sadeleer ging zij-aan-zij met Maggi en hij passeerde zijn landgenoot voor de tweede plaats. Ioannis Smyrlis spinde en kwam vast te staan in de grindbak. Tegelijkertijd haalde Brigatti Maggi in om zo op het podium terecht te komen en ook Jesse Vartiainen passeerde de Zwitser. Sørensen kon de druk van De Sadeleer weerstaan en pakte zo zijn vijfde overwinning van het seizoen.

Myatt Snider finishte in de top tien, maar hij legde op Twitter uit dat hij werd geraakt door Risitano, waardoor het stuur uit zijn handen werd gerukt en hij pijn aan zijn schouder er aan overhield.

Ondanks een teleurstellende P14 op zaterdag had Alon Day toch de snelste ronde gereden en pakte daarmee Pole position voor de tweede Elite 1 race. De Israëliër hield Loris Hezemans en Nicolò Rocca achter zich bij de start. Thomas Ferrando, Frédéric Gabillon en Gianmarco Ercoli vochten daar weer achter om de vierde positie. Stienes Longin moest vanaf de zeventiende plek de race aanvangen en al vroeg reed hij rond met schade aan de linker voorkant.

Al in de vierde ronde was er drama voor race leider Day die in ene stilviel op het rechte stuk. Hezemans en Rocca zaten vlak achter de CAAL Racing-auto en remden af, waarschijnlijk denkende dat er een Safety Car was. Ferrando profiteerde hiervan om zo van de vierde naar de eerste plaats te rijden. Day viel uit met technische problemen en na een ongelukkig weekend in Hockenheim zal hij naar Zolder gaan met een achterstand van 84 punten.

In ronde zes had Hezemans een goede exit na de NordKurve en zo wist hij aan de binnenkant Ferrando in te halen voor de leiding in de race en ook Rocca zou de Fransman passeren. Sebastiaan Bleekemolens race eindigde in de grindbak, terwijl Ferrando de Racing Engineering Ford Mustangs en Ercoli aan zich voorbij zag gaan. Toen Dario Caso, die overigens gediskwalificeerd werd, omdat hij zijn drive-through penalty niet nam, stilviel na de Sachs Kurve, kwam er een caution.

Bij de herstart en de korte sprint naar de finish zetten Rocca, Ercoli en Iannetta de druk er vol op bij Hezemans, maar de Nederlander wist iedereen achter zich te houden om zo zijn vierde overwinning op rij te behalen.

Het was Gianmarco Ercoli’s eerste top drie-finish sinds hij vorig jaar in Brands Hatch won en de Italiaanse Racers Motorsport-rijder was zeer blij om weer op het podium te staan.

In Elite 2 is Giorgio Maggi nog steeds de kampioenschapsleider voor Lasse Sørensen, maar dat gat is nu verkleind naar elf punten. Doordat Vittorio Ghirelli niet verder kwam dan de eerste bocht op de zaterdag en dus geen punten scoorde, ligt de Italiaan 68 punten achter.

In Elite 1 pakte Loris Hezemans de leiding in de puntenstand na Race 1 en breidde zijn voorsprong uit na de race op zondag. Door twee keer tweede te finishen in Hockenheim blijft Nicolò Rocca vlak achter de Hendriks Motorsport-rijder. Het verschil tussen hen is 21 punten. Stienes Longin is nu derde met een achterstand van 71 punten. Ander Vilariño en Alon Day zitten nog in de top vijf.

Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P1 in Elite 1):

“Het was een geweldig weekend. Ik had dit niet per se verwacht voor Race 2. Ik denk wel dat we hadden verwacht dat we konden winnen dit weekend, maar Race 2 had ik niet per se verwacht, omdat ik dacht ik probeer druk te zetten op Alon [Day] en ik kijk wat hij gaat doen, maar ik ga geen onnodige risico’s nemen, maar het is een heel circus eigenlijk geweest. Meerdere ronden van Rocca moeten verdedigen, maar uiteindelijk toch wel P1 kunnen houden. Ik heb zoveel mogelijk gedaan van mijn kant wat ik kan doen. Ik ben alleen maar eerste geworden, dus zoveel mogelijk punten gepakt en dat geeft wel een boost voor Zolder, maar de focus blijft er nog steeds op. We hebben gezien dit weekend met Stienes [Longin] en zelfs met Alon jammer genoeg dat als ze één keer uitvallen, hoe snel het kan omdraaien, dus we moeten nog steeds volledig de focus houden tot de laatste vlag van de laatste race.”

Nicolò Rocca, #24 PK Carsport (P2 in Elite 1):

“Ik zette veel druk op Loris [Hezemans] en met nog zeven ronden te gaan, wist ik dat hij het niet tot het einde zou redden. De Safety Car kwam de baan op en dat hielp hem zeker weten, maar ja, ik deed mijn best en ik pushte de gehele race om proberen te winnen. Ik wist dat het heel belangrijk zou zijn voor het kampioenschap. Het lukte niet; ik was best agressief, maar hij verdedigde goed. Nu op naar Zolder. We weten dat we snel zijn, we zijn het hele seizoen al snel geweest, dus we zullen daar de aanval inzetten.”

Lasse Sørensen, #66 Dexwet DF1 Racing (P1 in Elite 2):

“We pakten een goed aantal punten dit weekend. We hadden een goed gevecht met Maggi wederom in de race. We moesten vechten om voor hem te komen, omdat we meer punten dan hem moesten pakken om er goed bij te zijn in Zolder. Ik denk dat we alles goed deden en dank aan het team, Dexwet DF1 Racing, en ook aan mijn sponsors. Nu zijn we een stap dichterbij bij de mogelijkheid om het kampioenschap te winnen, dus dat is echt geweldig.” Sørensen vertelde ook dat ze relatief weinig testen en dat ze daardoor weekenden beginnen met een achterstand, maar hij denkt dat ze dat elke keer weer goedmaken. Hugo de Sadeleer zei over Sørensen dat hij dacht hem te kunnen pakken op zondag, maar dat cautions in zijn nadeel waren.

Dit vind je misschien ook leuk...