Vilariño keert terug in stijl; Maggi wint na drama in Elite 2
Op Circuit Ricardo Tormo wordt dit weekend het Valencia NASCAR Fest gehouden. Vandaag waren de eerste NASCAR Whelen Euro Series races van 2019, verreden in typisch Spaans warm weer.
In Elite 1 was het Ander Vilariño die Pole position pakte. De drievoudig kampioen die na vier jaar weer terug is in Euro NASCAR, komt uit voor het nieuwe Racing Engineering. Bij de start kon hij meteen de grip vinden met de nieuwe banden van General Tire om zo weg te rijden van het veld. Lucas Lasserre startte naast Vilariño op de eerste rij, maar hij verloor plekken aan Alon Day en PK Carsport rijders Stienes Longin en Nicolò Rocca in de openingsronden. Thomas Ferrando, Massimiliano Lanza en Ant Whorton-Eales vielen vroeg uit in de race. Na zes ronden achter de regerend kampioen te hebben gezeten, wist Longin Day te passeren in de Doohan-bocht. Ondertussen was Loris Hezemans posities aan het winnen. De Hendriks Motorsport-rijder wist zich net niet te plaatsen in de Superpole en startte dertiende, maar wist uiteindelijk te finishen op de zevende plaats.
Halverwege de race zat de top drie – Vilariño, Longin en Day – binnen één seconde. Vilariño die in ronde drie de snelste tijd neerzette en daarmee Pole pakt voor morgen, kon uiteindelijk de PK Carsport en CAAL Racing auto’s van zich afhouden om zo de seizoensopener te winnen. Hij zei dat hij “niet kon dromen van een terugkeer als deze” op zijn favoriete baan. Achter Longin en Day finishten Lasserre en Rocca in de top vijf. Rocca won in de Junior Trophy klasse voor Alex Sedgwick en Hezemans. Debutanten Jacques Villeneuve, Rubén García Jr. en Sebastiaan Bleekemolen eindigden elfde, vijftiende en zeventiende, respectievelijk. Sebastiaan beschreef zijn debuut als “een leervolle dag, maar niet een succesvolle dag”.
Gander Outdoors Truck Series racer Myatt Snider pakte de eerste plaats in Superpole voor Elite 2. Giorgio Maggi in de No. 50 van Hendriks Motorsport deelde de voorste rij met de Amerikaan. Bij de start was het de PK Carsport Camaro van Andre Castro die meteen van plek drie naar de leiding ging. Achter hem verloor Maggi een positie aan Lanza, maar de Zwitser wist hem een ronde later terug te pakken. Alessandro Brigatti reed naar de pits met fikse schade aan de voorkant van zijn Mustang en was de eerste uitvaller.
Op de helft van de race kwam er een caution. Freddie Hemborg werd in de rondte getikt door Justin Kunz in de Adrián Campos-bocht. Jesse Vartiainen kon hem niet ontwijken en crashte in de zijkant van de Memphis Racing Camaro. Beide rijders waren oké.
Bij de herstart behield Castro de eerste plek voor Snider, Maggi, Ghirelli en Doubek. In de Doohan-bocht spinde Bert Longin en hij eindigde de race als twintigste. In de laatste ronde zette Snider Castro onder druk en in de laatste bocht kwamen de twee Amerikanen met elkaar in contact. Castro zette de deur half open en Snider crashte tegen hem aan. Giorgio Maggi wist de twee spinnende auto’s te ontwijken om zo de overwinning te pakken. Hendriks Motorsport eindigde met twee auto’s op het podium in Elite 2, nadat Martin Doubek op de derde plek finishte. Tussen hen was het Vittorio Ghirelli op P2. Michael Bleekemolen passeerde negen rijders op weg naar een top tien-finish in zijn debuut.
Stienes Longin, #11 PK Carsport (P2 in Elite 1):
“Top gevoel als je kunt finishen op een tweede plaats”, zei Longin tevreden. “Ik had een heel goed gevoel in de auto. P4 gestart en na bocht één al direct P2. Dan iets te braaf geweest, is Day mij terug voorbij gekomen en is hij weggereden. Tweede deel van de wedstrijd heb ik hem kunnen voorbij rijden. Dan nog kort gekomen op Vilariño, maar ik had niet genoeg om hem voorbij te rijden.”
Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P7 in Elite 1):
“We hebben een lastige kwalificatie gehad. We hebben iets geprobeerd met de bandenspanning, wat uiteindelijk niet helemaal goed kwam. Dus daarom konden we net niet de Superpole halen; heel zonde. Maar we hebben goed kunnen recupereren in de race. De snelheid was er redelijk snel met de auto. We konden snel naar P8 rijden. Halverwege, in een gevecht met Gabillon had ik een lock up van mijn rechter voorband. Toen ik hem eenmaal ben voorbijgereden, zag ik dat de anderen ver voor waren en heb ik het maar rustig aangedaan om de banden te sparen voor morgen.”
Giorgio Maggi, #50 Hendriks Motorsport (P1 in Elite 2):
“[De crash van Castro en Snider] was onverwachts, maar verwacht. Ze waren constant met elkaar aan het vechten om de leiding en aan het eind had ik geluk.” Maggi wist door de linkerkant van de baan te kiezen in de laatste bocht de overwinning te pakken.” Het was verrassend, omdat ik niet wist dat het de laatste ronde was. Toen ik [Castro en Snider] passeerde, zag ik de zwart-wit geblokte vlag en ik drukte heel hard het gaspedaal in.”
Michael Bleekemolen, #69 Team Bleekemolen (P10 in Elite 2):
“[Het was] meer dan leuk, eigenlijk. Het is heel apart racen, het is anders dan al het andere. Het gaat hard en je moet echt boenderen met zo’n ding door de hoeken heen. Ik heb heel veel plezier erin. We moeten alleen nog even een seconde of anderhalf vinden, dan komen we er redelijk bij.”