Vreugde bij Bleekemolen na eerste PRO-zege, Naska wint dubbel in EuroNASCAR 2 in Tsjechië
De NASCAR Whelen Euro Series is terug van de zomerstop en er werd afgelopen weekend hard gevochten en zij-aan-zij geracet op Autodrom Most in Tsjechië. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) behaalde zijn eerste overwinning op de zaterdag in de PRO-divisie na een flinke opstopping in de openingsronde. Alon Day (PK Carsport) won op de zondag om zijn leiding in het PRO-kampioenschap uit te breiden. Alberto Naska (CAAL Racing) stond tweemaal op de hoogste trede van het podium in de EuroNASCAR 2-divisie. Er was teleurstelling voor Liam Hezemans (Hendriks Motorsport) die op beide dagen niet in de top tien wist te finishen.
Foto credit: Klemen Sofrić
Day ving Race 1 van de PRO-divisie aan vanaf pole positie, maar het ging al gauw goed fout. De Israëliër werd in de rondte getikt door lokale held Martin Doubek (Hendriks Motorsport) en dat zorgde voor een ‘Big One’. Naast Day waren titelkandidaten Nicolò Rocca (CAAL Racing) en Giorgio Maggi (Race Art Technology) betrokken, net als Jonne Rautjärvi (Team Bleekemolen), Patrick Lemarié (Academy / Alex Caffi Motorsport), Marc Goossens (SpeedHouse), Dario Caso (Vict Motorsport), Henri Tuomaala (Team Bleekemolen), Leonardo Colavita (Double T by MK1 Racing), Federico Monti (Academy / Alex Caffi Motorsport) en Romain Iannetta (Marko Stipp Motorsport). Maar liefst twaalf auto’s! Bleekemolen kreeg de leiding in handen voor de herstart en won voor het eerst in de Europese NASCAR series. De Nederlander hield Alexander Graff (SpeedHouse) en Gianmarco Ercoli (CAAL Racing) achter zich. Day kwam terug naar voren om als vierde te finishen voor Yann Zimmer (Racingfuel Motorsport).
Doubek was het snelst in de kwalificatie van de EuroNASCAR 2-divisie. In de eerste ronde van Race 1 kwam er al gauw een Safety Car, toen Tuomas Pöntinen (Team Bleekemolen), Claudio Remigio Cappelli (Race Art Technology) en Patrick Schober (Double V) de grindbak vonden. Naska had net de eerste positie van Doubek afgepakt, voordat er met de gele vlaggen werd gezwaaid. Er kwam meteen weer een neutralisatie door een zware crash van Thomas Krasonis (Academy / Alex Caffi Motorsport) en Michael Bleekemolen (Team Bleekemolen). Het team van de laatstgenoemde zou tot vijf uur ’s ochtends opblijven om de #69 Ford Mustang te repareren voor de zondagsraces. Een akkefietje tussen Miguel Gomes (Marko Stipp Motorsport) en Luli Del Castello (CAAL Racing) zorgde voor de derde Safety Car-periode. Hezemans reed achterop teamgenoot Doubek en kon door de schade niet meer verder. De Nederlander werd geklasseerd als achttiende. Naska hield Doubek, Vladimiros Tziortzis (Academy / Alex Caffi Motorsport) en Paul Jouffreau (SpeedHouse) achter zich in een Overtime-herstart. Oekraïner Yevgen Sokolovskiy (Marko Stipp Motorsport) kwam voor het eerst over de streep in de top vijf.
Het was de beurt aan de EuroNASCAR 2-divisie om een dag te openen en dat deden ze op de zondag met Naska op pole positie. Het ging wederom gauw fout, ditmaal voor Del Castello die weer vaststond in de grindbak en ook Aliyyah Koloc (Buggyra ZM-MFT Racing) spinde. De stewards waren de constante neutralisaties zo zat dat ze het verboden om van bocht 1 tot en met bocht 3 in te halen in de ronde van een herstart. Het veld wachtte vervolgens tot bocht 5 om wederom te crashen. Ditmaal waren Paolo Valeri (Vict Motorsport) en Roberto Benedetti (The Club Motorsport) de ongelukkigen. Naska won weer voor Doubek. Pöntinen kwam als derde over de streep, maar kreeg een straf van dertig seconden voor een valse herstart. Tziortzis stond vervolgens toch op het podium. Hezemans werd teruggezet van P4 naar P13, omdat hij buiten formatie reed bij een van de herstarts.
Day leidde een rustige tweede PRO-divisie race vanaf pole positie. Hezemans begon vanaf de voorste startrij, maar verloor de tweede positie aan Graff. Davide Dallara (Not Only Motorsport), Krasonis en Cappelli vielen tegelijk uit. Dat zorgde voor een Overtime-herstart. Day wist Graff achter zich te houden om zijn voorsprong in het kampioenschap te vergroten. Ercoli werd derde voor Bleekemolen en Vittorio Ghirelli (Not Only Motorsport). Hezemans leek de leiding te pakken bij die herstart, maar remde te laat voor de eerste bocht en kwam in de grindbak terecht. Hij werd twaalfde achter Maggi, Lemarié, Rocca, Massimiliano Lanza (CAAL Racing), Frédéric Gabillon (RDV Compétition) en Doubek.
Volgende maand gaat de EuroNASCAR-actie verder. De NASCAR Whelen Euro Series zal naar Circuit Zolder in België gaan op 8 en 9 oktober.
Sebastiaan Bleekemolen
“Ik begrijp dat ik de 25e winnaar ben van de EuroNASCAR series. Heel bijzonder, ik kan het niet anders zeggen”, vertelde hij op zaterdagavond. “Het was eigenlijk helemaal geen moeilijke race, maar wel een spannende race natuurlijk. De eerste chicane is hier altijd het meest kritische. Ik startte als vierde, dat is in principe een goede uitgangspositie, en ik kwam als eerste uit de eerste chicane, want er werd geduwd en getrokken en er was een spin en ik zag een mooi gat en ik bleef rustig. En toen lag ik op kop. Eigenlijk was het vanaf toen de race controleren, ook al klinkt dat heel gek. Er was wel druk van achter, maar elke twintig meter kwam Alexander Graff weer dichterbij… En, zo noemde hij het zelf, het was een beetje jojoën. Hij kwam er weer bij, ik reed weer weg, hij kwam er weer bij. En twee keer nog een Safety Car, wat mij iets lucht gaf natuurlijk om even bij te komen. Natuurlijk een fantastische race. Gek genoeg heb ik op dit circuit altijd heel veel vertrouwen, ook in de auto, en dat was vorig jaar en in 2019 ook al zo. Toen werden we vijfde, vorig jaar derde en ook tweede of derde op de grid. De baan kennen we goed en de auto hebben we hier goed voor elkaar. Ik heb ook helemaal niet naar de top tien gekeken, maar alleen maar gekeken naar de eerste paar rijen. Daar was ik alleen maar mee bezig. Vanaf het begin ging het goed. Vertrouwen is ook belangrijk in de autosport en dat blijkt ook in dit geval wel weer, maar dan moet je het wel af kunnen maken in de race. Ik was na de eerste bocht wel de gelukkige die daar goed doorheen kwam en het daarna afmaakte.”